פרשת "הבנות החטופות" התבררה כסכסוך משפחתי – וסיפקה הצצה לדרך בה המנגנון של חסידות גור עובד

ארגונים ועמותות שכל תפקידם להתמודד עם הפורשים מהחסידות ולהצר את צעדיהם; מאבקים חסרי פשרות על תדמיתה של החסידות וליווי צמוד של עורכי דין ומשרדי יחסי ציבור מהשורה הראשונה. פרשת "הבנות החטופות" של המשפחה מאשדוד שנגמרה כלא הייתה והתבררה כ"סכסוך משפחתי" שלא קשור לחסידות, היא עוד עדות לשינויים הטקטוניים שרוחשים מתחת לחסידות שלא מוכנה להתפשר על שום סדק. " כל פיפס שקורה סביב החסידות ישר עושים אותנו הפושעים; זה כמו שהעולם מגן תמיד על החמאס, למה? כי הוא הקטן"

image 890 imageתגובות imageהדפסה
article

פרשת היעלמות הבנות למשפחת סנדיק שהסעירה השבוע את אשדוד והדיה הגיעו לתקשורת הארצית הסתיימה ללא חשד לחטיפה או משהו דרמטי מעין זה. קרב הגרסאות בין הצדדים נותר בעינו – ההורים טוענים שחסידות גור מושכת בחוטי הבנות מאחורי הקלעים והובילה לנתק ואילו בחסידות גור מסבירים כי מדובר בסכסוך משפחתי פנימי.

כמו תמיד וכמו בכל דבר, האמת היא איפשהו באמצע. מה שכן, הקרע המשפחתי שיוצא מגבולות חסידות גור ופוגש את הציבור הרחב הוא עדות נוספת לעולמה הפנימי המורכב של חסידות גור על פניה הרבות ולשינויים הטקטוניים הרוחשים בה מתחת לפני השטח. הצופה מהצד אינו בקיא בכל הקודים הפנימיים של החסידות שיותר מ-2000 משפחות המשויכות אליה גרות באשדוד אך בכל פעם שהיא עולה לכותרות מחוץ לבועה המגזרית מדובר כמעט תמיד במקרה סנסציוני שנראה כאילו הוא לקוח מסרט הוליוודי.

קיצור אירועי השבוע בפרשת האחיות: במקרה האחרון שגרם לרבים לרצות להציץ כאחרון המציצנים לחסידות, האחיות אסתי (17) וריקי (14) סנדיק נעדרו מביתן החל מהשבוע שעבר. לטענת ההורים – גורמים בכירים בחסידות עמדו מאחורי ההיעלמות ומנעו מהילדות ליצור קשר עמם. בחסידות הכחישו בתוקף וטענו שמדובר בסכסוך משפחתי פנימי.

הרבה אינפורמציה ולא מעט דיס-אינפורמציה שטפה את הרשת מתחילת הפרשה שנחשפה לראשונה בערוץ "כאן מורשת". רצף האירועים ההזוי כלל נסיעה של ההורים ברחבי העיר עם הקלטה שקוראת ברמקול לילדות לחזור הביתה. משם התחנה הבאה הייתה תחנת המשטרה שם חיכו הבנות להורים כשבתווך נתגלה שהבנות שהו אצל אחותן הגדולה הנשואה (שלא פרשה מהחסידות) שפרשה עליהן את חסותה.

אותה אחות גם פרסמה הודעה בשמה לפיה אחיותיה נכלאו בבית על ידי ההורים והיא כאחותן הגדולה באה לעזרתן. כמו כן היא האשימה שהכל "בגלל אותה קבוצה שקמו לפרוש מחסידות גור והצליחו לשים את ידם על ההורים שלי".

כאמור הסיפור של משפחת סנדיק הוא רק קצה קצהו של מאבק איתנים המתחולל בחסידות גור בין קו ההנהגה הוותיק והמוביל בראשות האדמו"ר רבי יעקב אריה אלתר לפורשים בראשות הרב שאול אלתר, בן דודו של האדמו"ר ומי שעומד בראש קהילת פני מנחם. במאבק על כח, מעמד, כבוד, כסף, אידיאולוגיה ודרך לימוד התורה, מנהיגי חסידות גור לא מוכנים לקבל אפילו סדק קטנטן ביותר.

מקרה סנדיק גם פתח חלון קטנטן למנגנון המשומן והמסודר שגור מפעילה, זה שעוזר לה להיות בשליטה על כל מה שקורה סביבה, כולל בזירה התקשורתית. כך לדוגמא במכתב התראה לפני הגשת כתב תביעה שהגישה החסידות נגד הורי הילדות בגין פרסום לשון הרע מצוין כי החסידות מפעילה עמותה בשם "מגן בעדי" שכל תפקידה "לייצג את החסידות בכל העניינים הקשורים במאבקים שכופים עליה הפורשים מהחסידות".

באותה נשימה ניתן להוסיף את ארגון "יאספני" שהקימה החסידות למען גיבוש ומתן תמיכה לבני משפחה שמתמודדים עם פגיעות מצד בני משפחה אחרים שהחליטו לנטוש ולעבור לקבוצת הפורשים. לגבי ארגון זה נטען כי שתיים מנציגותיו הגיעו לתחנת משטרת אשדוד כדי להגיש עזרה לבנות ולא הורשו לפגוש אותן בהחלטת השוטרים במקום.

עבר לכך, גור איננה מזניחה את הזירה התקשורתית, היבט נוסף שמעיד על החשיבות שהיא מייחסת לתדמית שלה בפני הקהל הרחב. מי שמלווה את החסידות וליווה אותה מול התקשורת גם במקרה סנדיק הוא משרד יחסי הציבור צור תקשורת, מהגדולים בישראל, בראשותו של רונן צור, המטפל בחברות המובילות במשק הישראלי ובפוליטיקאים הבכירים ביותר. לכל אלו יש להוסיף את עו״ד אורי קורב, לשעבר בכיר בפרקליטות המדינה וכיום שותף-מנהל במשרד עורכי הדין הבכיר "בן צור-קורב". וכאמור אלו רק דוגמאות בודדות מהן ניתן ללמוד במעט על החסידות שמתנהלת כמו תאגיד שהמוטו שלו הוא "שמישהו יעז להתעסק איתנו".

כתב ההתראה לאבי הבנות צבי אריה סנדיק

הפרשה נמצאת כבר בין כותלי בית המשפט ונכון לעכשיו השופט הביע את עמדתו שהילדה בת ה-14 צריכה להיות ברשות הוריה בלבד. ‏בהסכמת ההורים הנערה תשהה בשבוע הקרוב אצל משפחה חסידית ניטרלית מבני ברק, מחסידות צאנז שהתנדבה לעניין. עוד קבע השופט, כי הילדה הקטנה לא תוכל ללמוד בסמינר גור, וכי בעוד שבוע יתקיים דיון נוסף בנושא. עוד נפסק כי, ‏הילדה הגדולה תמשיך ללמוד בסמינר גור באשדוד, כפי שהסכימו ההורים בעת מעברם לבני ברק.

מחסידות גור, באמצעות המשרד של רונן צור, נמסר: "האמת יצאה לאור. בבית המשפט נחשף שמעולם לא היתה חטיפה ומדובר בבדייה שגם התקשורת נפלה בה, ולראייה הילדים לא שבו להוריהם, מה שמחזק את העובדה שזהו סכסוך פנים משפחתי. מצער לראות שההורים מנוצלים כדי לייחס את הפרשה לחסידות גור".

דמות מוכרת בחסידות גור, עסקן שסירב להחשף ומעורה בדברים משתף את אתר"אשדודי" בנקודת מבטו על הסיפור. "מה שקורה כאן זאת עלילת דם על חסידות גור. גם שיש בעיה או מריבה המקסימום שחסיד יכול לעשות זה 'לירוק' אבל לחטוף בנות מהבית זה שקר מוחלט".

מה אתה יודע על הסיפור?
"אני אספר לכם משהו על משפחת סנדיק. לפני כשנתיים יצא לי לשבת באיזו פגישה שהיו שם דמויות מחסידות גור שדיברו על הפורשים שיוצאים מהחסידות, והיה מכתב על השולחן של אחת הבנות, אני חושב של הגדולה. ושם היה כתוב, הוא מספר, 'על כך שהן סובלות בבית וקשה להן בגלל שההורים רוצים לעבור לצד השני של הכביש והיא מספרת שם שההורים שלהן נועלים אותם בתוך החדר, ימים לא קונים להם פיג'מות ואפילו לא נותנים להם לצאת לשירותים רק בגלל שהן רוצות להשאר בגור' וזה תואם מאוד למה שקורה בשטח כיום וזה מה שפורסם שהן לא רוצות לחזור לבית, רק בגלל זה. אף אחד לא תופס אותם בכח".

ההורים אריה ולאה סנדיק קוראים לבנות לחזור. צילום מתוך ערוץ היוטיוב של "כאן מורשת"

 

איפה המכתב פורסם?
"יש ספר שמתפרסם בשם 'הקבוצה השלישית' שם יש מכתבים וכו' של אנשים שפרשו מהחסידות או שמתמודדים".

מה קרה מאז?
"מה שקרה, בשבועות האחרונים משפחת סנדיק שהיו גרים באזור ז' עברה להתגורר בבני ברק בהנחה שההורים ישפיעו על הבנות לעבור למוסדות אחרים. האחות הגדולה למשפחת מילשטיין שמתגוררת ברובע ח' לקחה על עצמה את החסות על אחיותיה בהבנה שאף אחד לא יהיה אתן או יעזור להן והאחיות הסכימו. ופה הגיעו ההורים בטענה שחטפו אותן".

אז מי היו אותן נשים שהגיעו לתחנת המשטרה, בשם ארגון כזה או אחר?
"הסיפור הוא כזה, בתוך כל התהליך בית המשפט נתן צו הרחקה לאחות שהבנות לא יהיו אצלה. מה שקרה שהגיעו השכנות של האחות ובאו לעזור כי הרי הן לא יכולות להשאר לבד. אגב הגיעו הרבה אנשים מהפלג השני שבאו לתמוך באבא שהשתולל שם".

אתה יודע להגיד למה ההורים רצו לעזוב את גור?
"אנשים מקורבים מאוד סיפרו לי שאנשים ישירים מבית הרב שאול אלתר התקשרו ואף הוא בעצמו התקשר וביקשו שהם יעברו לפלג שלו. ומאז שהבנות שמעו על הסיפור הן התנגדו להורים לעזוב. מה שקורה שבכל דבר מאז הם פשוט מלכלכים על גור הגדולה".

מה יהיה עכשיו עם הבנות?
"עכשיו אחרי החלטה של בית משפט, האחות הגדולה תשאר להיות אצל משפחה ברובע ח' ותמשיך ללמוד בעיר, השנייה תהיה אצל משפחה אומנת מבני ברק של חסידות צאנז וממה שידוע לי, בשלב מאוחר תעבור לפנימייה של חסידות צאנז בנתניה".

חסידות גור עד כדי כך מתנהלת במאפיינים כוחניים כמו של כת, כמו שמתארים אותה?
"ממש לא, אתן לך דוגמא, כשיש מלחמה בין החמאס לישראל על מי העולם מגן? על החמאס! למה? כי הוא הקטן! אותו דבר כאן, כל פיפס שקורה סביב החסידות ישר עושים אותנו הפושעים, נו ברור כי אנחנו החזקים פה והם הקטנים וברור שהציבור כביכול יקשיב להם, אבל במציאות זה שקר. גור זאת חסידות גדולה שהולכת בדרך הישר".

imageעוד כתבות

baner

כמה זוגות מאשדוד התגרשו בשנת 2023?

10:07 | 10/04/2024
baner

צפו: תושב העיר תקף נהג אחר ברחוב מילמן

09:28 | 08/04/2024
baner

תושב אשדוד מואשם בהברחת סיגריות ממצרים בשווי מיליוני שקלים

15:20 | 01/04/2024
baner

מתחננת לסיוע: שוערת הכדורגל הצעירה שהפכה משותקת לכסא גלגלים

12:45 | 19/03/2024
baner

נער תושב העיר נעצר בחשד לשוד בתל אביב

18:22 | 13/03/2024
baner

תושב אשדוד נעצר בחשד להשלכת רימון הרסס ברובע י"ז שבוע שעבר

15:10 | 12/03/2024

imageהמלצות נוספות

sss

כמה זוגות מאשדוד התגרשו בשנת 2023?

יניב יוסיף-אור

10:07 | 10/04/2024

sss

צפו: תושב העיר תקף נהג אחר ברחוב מילמן

מערכת אשדודי

09:28 | 08/04/2024

sss

תושב אשדוד מואשם בהברחת סיגריות ממצרים בשווי מיליוני שקלים

מאור לוי

15:20 | 01/04/2024

imageעוד כתבות

baner

כמה זוגות מאשדוד התגרשו בשנת 2023?

10:07 | 10/04/2024
baner

צפו: תושב העיר תקף נהג אחר ברחוב מילמן

09:28 | 08/04/2024
baner

תושב אשדוד מואשם בהברחת סיגריות ממצרים בשווי מיליוני שקלים

15:20 | 01/04/2024
baner

מתחננת לסיוע: שוערת הכדורגל הצעירה שהפכה משותקת לכסא גלגלים

12:45 | 19/03/2024
baner

נער תושב העיר נעצר בחשד לשוד בתל אביב

18:22 | 13/03/2024
baner

תושב אשדוד נעצר בחשד להשלכת רימון הרסס ברובע י"ז שבוע שעבר

15:10 | 12/03/2024
WordPress Ads