מודה ועוזב> מדוע יועץ ראש העיר דניאל אוקנין סיים את תפקידו מוקדם מהצפוי?

לא בכל יום יוצא לשמוע בגילוי לב אדם שהיה עד לאחרונה בכוורת הקרובה בלשכת ראש העיר, מדבר בפתיחות ראויה לציון על העבודה המאתגרת לצד ראש העיר ("ראוי להיות נשיא המדינה"), הביקורת הציבורית ברשתות ובשטח ("אנשים מאסו בהדמיות") וגם חושף טפח מהנעשה ב"חצר המלך" ("מקורבים טופחים לו על השכם על אוטומט"). ראיון סיכום של צעיר מוכשר שבא לשנות מבפנים – סיים בתחושות מעורבות, וממשיך הלאה עם תובנות מרתקות

image 1481 צפיות imageתגובות imageהדפסה
article

דניאל אוקנין (צילום: אורי קריספין)

לשכת ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, "איבדה" בשבוע שעבר את אחד הצעירים המבטיחים והמוכשרים שעברו בקומה החמישית בשנות כהונת לסרי – דניאל אוקנין, יועץ ראש העיר לענייני תיאום מול הקהילה, הקשר עם הפקידות, נאומים ועוד, שלאחר 3 וחצי שנים בתפקיד – בחר לסיים את פעילותו ופורש החוצה, אל עבר תפקיד חדש ומאתגר בתור מנכ"ל עמותת "לב אוהב".

 

אוקנין (31), נשוי+1, נולד וגדל באשדוד. חזר לאשדוד לאחר שהתגורר ועבד בירושלים. לתפקיד יועץ ראש העיר, הגיע עם מוטיבציה גדולה תחושת שליחות אמיתית, נחוש להשפיע ולשנות.

בדיעבד, הוא לא קורא להחלטה לסיים את תפקידו כ"כישלון", אבל הוא גם מודה ומבין שלא הצליח לעשות את שחלם.

בראיון איתו, ניכר כי הוא באמת ובתמים מעריץ את האיש שעבד צמוד אליו, אך גם אומר בפה מלא שיש צורך דחוף בריענון האנשים שיושבים בעיריית אשדוד על כל גופיה ואגפיה, בדגש האנשים הנמצאים בתפקיד שלהם שנים ארוכות, אולי ארוכות מידי – והשחיקה פוגעת בהם ובמערכת.

"כדי שדברים באמת יעבדו אחרת וישתנו לטובה – יש צורך להכניס למערכות העירוניות לפחות 30% צעירים בגילאי 20-40 , כאלה שמבינים את "העולם החדש", אומר אוקנין, ובעצם מצהיר את מה שרבים במערכת ומחוצה לה טוענים כבר שנים.

 

טרם התפקיד האחרון, לא הכירו אותך בעיר כל כך…

"זה נכון, כי הייתי נחבא אל הכלים. חוץ מזה התגוררתי במשך כחמש שנים בירושלים, שם הייתי סטודנט למדעי המדינה ואיסלאם מזרח-תיכון באוניברסיטה העברית, עבדתי במשרד החוץ במשרת סטודנט באגף הנושאים אסטרטגיים ואיך שסיימתי ללמוד הייתי יועץ של גלעד ארדן (ליכוד) במשך שנה".

איך אתה מסכם את החוויה בעבודה תחת ארדן?

"חוויה מדהימה. גלעד ארדן מהדמויות המרשימות שיש היום בפוליטיקה הישראלית ובמנהיגות הציבורית הישראלית. כולי תקווה שהוא יהיה ראש הליכוד ביום מן הימים, ואני גם מאמין שזה יקרה. בפריימריז הוא ממוקם במקומות הגבוהים ולמרות שיש כאלה שהרבה יותר דוחפים את עצמם, כבודו במקומו מונח. הוא מאוד חי את השטח, צעיר, מרשים ויש לו לב טוב".

למשרת היועץ של ראש העיר אשדוד הוא הגיע לאחר שיחה שהייתה לו עם חברו הטוב עוד מימי בית הספר היסודי – דן לסרי, בנו הצעיר של ראש העיר, שהעלה בפניו את הצורך בתפקיד אחרי הבחירות האחרונות.

"באותה נקודה שקלתי את זה, תמיד העיר אשדוד בערה בי – הסבים והסבתות שלי, ההורים שלי… כולם חיים, גדלו ונמצאים פה ואני אוהב את אשדוד בכל רמח אבריי, ולכם גם נעניתי לאתגר. אמרתי לעצמי שאי אפשר כל הזמן לדבר ולדבר וברגע האמת, כשמגיעה הזדמנות גדולה בדמות התפקיד של עוזר של ראש העיר, להגיד את שלי ולתת את דעותיי כצעיר (התחלתי שם בגיל 26 וחצי) – לא יכולתי שלא ללכת על זה", אומר אוקנין.

כמה לדעתך הצלחת להשפיע על נושא הצעירים בעיר?

"אני יכול לומר שעשיתי כמיטב יכולתי. עם ובלי קשר, אני חייב לציין לטובה את אתי לוגסי ממרכז "כיוונים" שעושה עבודה נפלאה. לדעתי היא צריכה לקבל הרבה יותר תקציבים ממה שהיא זוכה להם כיום – כדי להטיס את המקום הזה למעלה, צריכים לשים את התחום של הצעירים בקדמת הבמה. אני יודע שזה נדוש ומדברים על זה שנים אבל הנה, יש מקום שעושה זאת ובראשותו עומדת מישהי שבאמת עושה ומצליחה".

נושא הצעירים באשדוד זה סוג של עקב אכילס, לאורך שנים מבטיחים לשים דגש אבל דברים לא באמת קורים…

"ישנה תופעה גורפת בכל הארץ של עזיבה לכיוון תל אביב. זה לא דבר חדש – בכל מקום ידוע שהכוח ו"העולם שייך לצעירים", והכל נמצא במרכז."

אוקנין: "אשדוד חייבת צעירים גם בתוך העירייה". (צילום: חנבו אמר)

הפער בין התדמית הציבורית – לאדם עצמו: "לסרי יכול להיות גם נשיא המדינה"

"אנשים אמרו לי כבר מה קרה? אתה לא מסתדר? הסיבות שלי לעזיבת התפקיד הן ראשית כי קיבלתי הצעה להיות מנכ"ל של עמותה ובטח לא כמו שמלחששים בגלל משהו שקשור ליחיאל לסרי."

"אני עוזב בקטע טוב. לגבי לסרי, אני אומר בלב שלם ומוכן להישבע על זה – ואני יודע שיש אנשים שיאהבו את זה יותר או פחות – מהיכרות אישית איתו אני יכול לחתום ולומר שהוא מדמויות המופת שיש לנו בחברה הישראלית, כיהודי, כישראלי, כמרוקאי אפילו בזהות המרוקאית שלו… אדם שהיה סגן אלוף, רופא בכיר, היה חבר כנסת ומכהן כראש עיר מהגדולות בישראל זאת קדנציה שלישית ברציפות… הוא מבחינתי יכול וצריך להיות גם נשיא המדינה."

"משיחות שיש לי עם אנשים, בעיקר חבר'ה צעירים בגילי, שאלו אותי לא פעם איך אני מדבר עליו ככה, אני אומר להם – תשמעו יש ביקורת עליו כמו שיש ביקורת על כל דבר ועל כל אדם. אני לא מכיר ראש עיר אחד שאין עליו ביקורת אבל חשוב לי לומר שכשאנשים נחשפים ללסרי הם עוברים את המהפך הזה של ה- 180 מעלות".

אבל פה הבעיה. אחת הביקורות הקשות והמתמשכות שיש על יחיאל לסרי היא שלא נחשפים אליו באמת. הוא לא מסתובב בעיר כמו קודמיו… התושבים לא מרגישים את הנוכחות שלו, הוא לא נכנס לבית קפה בעיר. אתה, בתור צעיר שעובד איתיו ועומד לצידו במשך שלוש וחצי שנים, מודע לבעיה הזו – איך לא הצלחת להשפיע ולשנות בעניין הזה?

"יש באמת דיסוננס גדול בין הדמות של יחיאל לסרי כבן אדם, כמי שמכיר אותו לבין האופן שבו הוא נתפס על ידי הציבור האשדודי וזה חורה לי באופן אישי. אני מרגיש שבאיזשהו מקום זה קצת היה רף שלא הצלחתי לשבור. אני מסכים לגבי העובדה שלסרי נדרש להיות יותר "חשוף" החוצה מכיוון שברגע שזה יקרה – כך יכירו אותו יותר ויבינו כמה הוא מיוחד."

"ניסיתילעשות את שלי בנושא, אני יודע שהעניין הזה מופנם אצלו ושלאחרונה מתחילים לראות את זה. בחצי שנה האחרונה לפחות, הוא יותר נוכח בקרב הציבור. כשהוא מגיע לאירועים למשל הוא שם. נוכח, משוחח עם התושבים, אנשים עושים איתו סלפי… מהצד אני מסתכל עליו והוא נראה כמו 'סטאר' בעיניי".

ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי עם דניאל אוקנין (אלבום פרטי)

הביקורת ברשתות – הקרובים ללסרי "עוטפים" אותו מידי

יש כלפיו בפרט וכלפי עיריית אשדוד בכלל – ביקורות מאוד קשות ברשתות החברתיות. כמה מתוך זה מגיע אליו ומשפיע עליו?

"יש את "המסך" הזה שקצת מבהיל,  אני לא יודע איך זה מרגיש לשבת בכיסא שלו להרגיש שכל היום אנשים מקללים אותך או קוראים לך ללכת הביתה ברשתות החברתיות. בסופו של דבר, מאחורי המסכים – יושב בנאדם. יש בזה משהו מעט מרתיע. אישית הייתי נוכח באירוע מסוים שרוכב אופנוע חלף לידינו באחד האירועים וזרק שם צעקה לעברו וברח… אני לא חושב שיש פוליטיקאי שהוא קונצנזוס… הפער נמצא באמת בכמה שהוא נמצא בחוץ. אין ספק בעיניי שדרושה פה עבודה, ניסיתי לגרום לו לצאת כמה שיותר החוצה וכמה שיותר לגעת באנשים – חלק מהפעמים הצלחתי וחלק פחות. צריך כמובן בהסתכלות אחורה יש גם לזכור שהיו פה שנתיים של קורונה לא פשוטות בכלל ועדיין – יש מודעות לנושא הזה ושיפור משמעותי. מעבר לזה, יש משהו באופי האשדודי – אנשים רוצים לגעת ולהכיר את נבחרי הציבור שלהם. כשלסרי משתף תמונות אישיות שלו עם בני המשפחה שלו רואים שהציבור "עף עליו". כשמדובר בהדמיות של פרויקטים עתידיים… זה קצת פחות עובד".

מה יהיה באמת עם כל ההדמיות הללו? לא ראית שבאיזה מקום, עם כל הכבוד לתוכניות העתידיות שעושים לעיר זה כבר הפך ללעג?

"אף אחד לא רואה את זה? לא מדויק. אני מבין שזה הפך לדאחקה. באופן אישי אמרו לי לא פעם שזה לא יכול להיות שאף אחד לא רואה את זה- מצד אחד חשוב להראות מה התכניות לעתיד, מצד שני… כן זה איבד פרופורציות ואם תשימי לב, כן הגיעה תובנה בעניין הזה וזה הלך וירד לאחרונה לאור הביקורות ברשתות החברתיות".

"לצערי מי שיושבים קרוב אליו לא פותחים את הדלת ואומרים לו לשים לזה סוף, ברמה של לדפוק על השולחן ולומר שזה לא עובד. להפך, הרבה מאנשים שמחליטים החלטות בקומה החמישית עוטפים אותו ומיד טופחים לו על השכם כשהדמיה כזו יוצאת, או בכלל באופן כללי באים בגישה שיש דברים שלא נזקק בהם שינוי וזה פשוט לא נכון. "

מה שעבד פעם לא תמיד יעבוד הלאה – שינוי הוא הכרחי כל הזמן מפני שהכול משתנה כל הזמן.

"אני מבחינתי השתדלתי בכל כוחי לתת את דעת המיעוט שלי ביחס לזה שצריך יותר לצאת לשטח, להפסיק עם הדמיות… אני יכול לומר ממקור ראשון שראש העיר מפנים את זה. בסופו של דבר אלו גלגלי שיניים גדולים שזזים וראש עיר לא מקבל החלטות במכה וזה ייאמר לזכותו של יחיאל שהוא לא פופוליסט ובסופו של דבר הוא משלם על זה מחיר".

הוא לא פופוליסט, ואולי זאת אחת הבעיות שלו?

"אני מסכים שלפעמים הוא צריך להיות קצת יותר פופוליסט".

מה הדבר הכי משמעותי עבורך, מההיכרות האישית שלך עם ראש העיר שאתה יכול לומר שלמדת ממנו מהעבודה הצמודה אליו?

"הדבר הכי חשוב שלמדתי ממנו הוא להיות בן אדם בתוך קלחת של פוליטיקאים ואנשים שלא תמיד רוצים בטוב. הלב המיוחד שלו גרם לי להבין שיש דברים יותר גדולים מהרצונות שלנו. גם אם מדובר בעובד עירייה 'זוטר' וגם אם מדובר בתושבים. הוא נותן את היחס האישי הזה ובאמת מקשיב לאנשים ועוזר כל שביכולתו. הוא נשמה ברמות גבוהות ביותר".

בתור אבא צעיר. התחלת להסתכל על מערכת החינוך פה בעיר? על פעילויות כדוגמת 'אשדוד טף' שאפשר לעשות עם ילדים?
"בוודאי. אני יכול לסכם ולומר שהעיר אשדוד הולכת על בטוח וחייבת לצאת בכמה מקומות מהקיבעון המחשבתי הקיים, בעיקר בתחומים האלה. אין לי ספק שדברים השתנו בתקופה האחרונה לאור כל מה שקרה עם הקורונה, ברמת הארצית וכמובן העולמית. מצד אחד אפשר ללמוד אחרת ומנגד אין לי ספק שילדים זקוקים למסגרת ולמישהו שיהיה עבורם. העיר אשדוד עדיין לא מספקת אלטרנטיבות חינוכיות כמו בית ספק דמוקרטי, אנתרופוסופי ואחרים. אני מקווה שדברים ישתנו בעניין הזה. אמנם למדנו בבתי ספק רגילים והצלחנו אבל אני חושב שעיר כמו אשדוד חייבת לספק אפשרויות גם שונות עבור הדורות החדשים".

לגבי הפעילויות של אשדוד טף – נכון אין מה להשוות לנעשה בתל אביב למשל, לרוב הפעילויות שם בחינם ופה הן מעטות יחסית ובתשלום. עצם זה שהבינו את הצורך זה נהדר אבל כן, חייב לקחת את זה עוד כמה צעדים קדימה ולבוא לרווחת התושבים לרבות הורים צעירים לילדים ולעשות יותר".

דניאל אוקנין (צילום: חנבו אמר)

עתיד הצעירים בעיר, והיעד האישי הבא

אוקנין קיבל את ההצעה להיות מנכ"ל של עמותת "לב אוהב", עם סניפים ופעילות בכל הארץ, כשהמטרה העיקרית שלה היא חיזוק ילדים ובני נוער ומתן הזדמנות שווה. בעמותה בעצם פועלים בתוך שכונות שונות בערים ברחבי הארץ ומקיימים בהן פעילויות ופרויקטים גדולים – ברמת "מחוללי שינוי" בשותפות עם התושבים וההנהגה המקומית.

למה לא נשארת בתפקיד כיועץ עד סוף הקדנציה הזו?

"הרגשתי סוג של מיצוי מהתפקיד. באתי אליו מלכתחילה מתוך הבנה שגדלתי בעיר אשדוד וזה היה הזמן שלי להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות. יש כמה דברים שעשיתי ואני גאה בהם מאד, כמו ליצור חיבור בין החילונים לחרדים… ואני ממש רואה עתיד של חיים ביחד פה בעיר – זה אחד הדברים שיפים באשדוד בעיניי, השילוב של כולם בעיר הזו."

"ועדיין כצעיר – לכל אורך התפקיד שלי העדפתי לעשות דברים בשטח ולא להתראיין וכאלה. ידעתי שיש בזה משהו מאוד צבוע בהבטחות, ושאנשים התעייפו מהדברים הללו. בסופו של דבר אני בנאדם אחד וכשאתה לרוב בדעת מיעוט, לא משנה מה תאמר, לא תמיד זה תופס.
את הנאמר בשם צעירי העיר העברתי ודיברתי – אשתי והחברים שלי נמצאים במקומות הללו כמו דיור ועבודה… בשיחות אישיות שלי עם ראש העיר דאגתי לא פעם לשים את זה על השולחן והוא מודע לבעיות הקיימות – חלק מהן אגב לא תמיד מתחילות ונגמרות בתוך העיר אלא בעיה ברמה הארצית. עשיתי כמיטב יכולתי ולא הצלחתי להשפיע ברמת הצעירים, לעשות שינוי מהותי ומשמעותי כמו שחלמתי".

אז "כיבו" אותך? בגלל זה אתה עוזב?

"כן. אפשר לומר אבל זו לא הסיבה הראשית לעזיבה שלי. לפעמים הרגשתי שאני לא נאמן מספיק לעצמי. אמנם אני לא דמות שבחרו בה ואני לא חייב לאף אחד למעט יחיאל לסרי אבל… אני מבין מהסביבה הקרובה שלי שציפו ליותר. זו אחת הנקודות שכואבות לי באופן אישי – כמחויב לחברים שלי. השתדלתי… אבל לא מרגיש שעשיתי את השינוי הראוי לעשות. הייתי 'פושר' והייתי חצוף אבל משהו צריך להשתנות ואני ממש לא מדבר על יחיאל לסרי – להפך, אני לא מוצא מישהו טוב ממנו לתפקיד ראש העיר אשדוד אבל בדרגות שמתחתיו – יש מנהלי מחלקות ואגפים…

הוא אמנם ראש העיר אבל לא יכול לגעת באופן אישי בכל משרד קטן אלא לנהל הכול מלמעלה. צריך להביא שינוי ובשורה ניהולית חדשה בדיוק במשרדים הללו ואפילו בקרב כמה מנהלים בשרשרת הזו. אין לי ספק שבהרבה מובנים, צריך לסיים את השמרנות הזו וליצור שינוי בהכנסת רוח צעירה וחיה בתוך המחלקות. העיר חייבת הבנה ונוכחות בעולם החדש".

מה לדעתך ישאיר צעירים בעיר?

"אני חושב שצריך ליצור פה קהילות אמיתיות וחזקות שיעשו למען – עם ערך מוסף. לצעירים אין פה עבודה, קשה מאוד להשיג דיור והחברים… לצערי רובם לא נשארו באשדוד. כצעיר יש הרבה דברים שקשורים לממשלה ולסרי עושה את ההשתדלות הזו. לגבי תעסוקה איכותית יש אגף הייטק אבל חייב לשים את כובד המשקל על הדבר הזה… לשים שניים או שלושה צעירים כמו אור בן שמחון ואוהד צויק למשל במערכת כל כך גדולה כמו עיריית אשדוד זה טיפה בים. השיטה פה בעייתית – גם צעירים שמגיעים עם רעל בעיניים למערכת שקוצצת להם את הכנפיים ו"מכבים אותם", סופם אני מניח יהיה לעזוב".

נאחל לו המון הצלחה בהמשך הדרך!

imageעוד כתבות

baner

האופוזיציה בעתירה מינהלית נגד המועצה הדתית: דורשים ייצוג גם לקהילה האתיופית

21:40 | 20/11/2024
baner

לא ייפתח בשבת: הלן גלבר ביקשה לפתוח את החוף הנפרד לציבור הכללי, אמסלם התנגד: "מדובר בפרובוקציה"

22:02 | 13/11/2024
baner

דורשת תשובות: יו"ר האופוזיציה הלן גלבר נערכת לישיבת המועצה היום

11:18 | 12/11/2024
baner

המורים במקיף ז' באולטימטום: ביטול החניה בתשלום או השבתת הלימודים

10:36 | 11/11/2024
baner

חברי "אשדודים" מעלים שוב לסדר היום את צילום ושידור ישיבות המועצה

09:12 | 10/11/2024
baner

"העירייה החליטה לבוא עלינו":במרכז מסחרי ברובע ו' הופתעו לגלות את הגזירות החדשות

15:50 | 05/11/2024
baner

עירייה מהונדסת: עיכוב בכניסת מהנדס העיר החדש

14:54 | 04/11/2024

imageהמלצות נוספות

sss

האופוזיציה בעתירה מינהלית נגד המועצה הדתית: דורשים ייצוג גם לקהילה האתיופית

‫חן בוקר‬‎ אמר

21:40 | 20/11/2024

sss

לא ייפתח בשבת: הלן גלבר ביקשה לפתוח את החוף הנפרד לציבור הכללי, אמסלם התנגד: "מדובר בפרובוקציה"

‫חן בוקר‬‎ אמר

22:02 | 13/11/2024

sss

דורשת תשובות: יו"ר האופוזיציה הלן גלבר נערכת לישיבת המועצה היום

‫חן בוקר‬‎ אמר

11:18 | 12/11/2024

sss

המורים במקיף ז' באולטימטום: ביטול החניה בתשלום או השבתת הלימודים

מערכת אשדודי

10:36 | 11/11/2024

imageעוד כתבות

baner

האופוזיציה בעתירה מינהלית נגד המועצה הדתית: דורשים ייצוג גם לקהילה האתיופית

21:40 | 20/11/2024
baner

לא ייפתח בשבת: הלן גלבר ביקשה לפתוח את החוף הנפרד לציבור הכללי, אמסלם התנגד: "מדובר בפרובוקציה"

22:02 | 13/11/2024
baner

דורשת תשובות: יו"ר האופוזיציה הלן גלבר נערכת לישיבת המועצה היום

11:18 | 12/11/2024
baner

המורים במקיף ז' באולטימטום: ביטול החניה בתשלום או השבתת הלימודים

10:36 | 11/11/2024
baner

חברי "אשדודים" מעלים שוב לסדר היום את צילום ושידור ישיבות המועצה

09:12 | 10/11/2024
baner

"העירייה החליטה לבוא עלינו":במרכז מסחרי ברובע ו' הופתעו לגלות את הגזירות החדשות

15:50 | 05/11/2024
baner

עירייה מהונדסת: עיכוב בכניסת מהנדס העיר החדש

14:54 | 04/11/2024
WordPress Ads
בודק...