עובדי עירייה, תושבי חוץ ופרופילים פיקטיביים: מי תומך בראש העיר המכהן?

אל מול הסחף השלילי המתגבר ברשתות החברתיות, במטה של ראש העיר הנוכחי ד"ר יחיאל לסרי פתחו ב"גיוס חירום" של הפעילים שעוד נותרו, על מנת לדבר בשבחו של ראש העיר ולהלל את פועלו. אלא שמבדיקה פשוטה של "הרכב" המגיבים, עולה תמונה מוזרה במקצת: מרבית התומכים הם בני משפחה, עובדי מנגנון עירוני (שחלקם אנוסים להגיב בעד ראש העיר), ועשרות פרופילים פיקטיביים. חצי שנה לפני הבחירות, ונשאלת השאלה - מי עוד מצביע עבור ראש העיר הנוכחי?

image 5522 imageתגובות imageהדפסה
article

הוא בכלל נכנס לפייסבוק לקרוא את תגובות התושבים בקדנציה האחרונה? ראש העיר הנוכחי ד"ר יחיאל לסרי

תומכים פיקטיבים לא יכולים להצביע: אתמול (שלישי), כשעה לפני אירוע השקת הקמפיין של המועמד לראשות העיר ברק סרי, נשלח אימייל לכל עובדי עיריית אשדוד מטעמה של הגב' מירב שרת -מנהלת אגף משאבי אנוש עם הכותרת: "הנחיות לעובדי העירייה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות 2023", בו פורטו והודגשו הכללים והאיסורים הנוגעים להשתתפות עובדי עירייה בכנסים פוליטיים ולהביע דעה בפוסטים ותגובות ברשתות החברתיות ואף הוזהרו כי השתתפות כזו היא עבירת משמעת עד כדי עבירה פלילית.

 

יתרה מכך ואולי באופן קצת תמוה – מוקדם יותר באותו היום פרסם ד"ר לסרי פוסט בדף הפייסבוק, שם קיבל תגובות מחמיאות ומפרגנות מרשימה מכובדת של עובדי העירייה על גופיה השונים (לצד פרופילים פיקטיביים, אליהם נגיע בהמשך..), לצד תגובות פחות מחמיאות של תושבי העיר אשדוד.

 

כאמור – לאור המכתב שנשלח לעובדים, האם מותר היה לעובדי העירייה השונים להביע תמיכה?

 

נציין כי ברמה העקרונית, אסור לערב בכלל עובדים בתעמולה ופוסטים של מועמדים – לא בכנסים, לא ברשתות החברתיות וגם לא בהתנדבות – לא כנגד ולא בעד וזה כולל עובדי חברות עירוניות למיניהן, זאת על פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בעניין פעילות מפלגתית של עובדי מדינה ועובדי רשויות מקומיות.

 

לכאורה, נעשו עבירות על החוק של עובדי עירייה שונים… אך האם המכתב "אזהרה" נועד רק כלפי העובדים אשר אינם מזדהים עם ראש העיר, או שכאלה, רחמנא לצלן, שמעדיפים מועמד אחר על כסא ראש העיר, לאחר 15 שנות שלטונם של לסרי-בן עדי- נפתלי במנגנון העירוני?

 

sss

המכתב ששלחה מירב שרת לעובדי העירייה וחלק מתגובות עובדי המנגנון העירוני על הפרסום של ראש העיר

מתקפת התומכים הפיקטיבים

 

אז כאמור, בפוסט שד"ר לסרי העלה בצהריים, בו ציין כי הוא קיבל לא מעט הצעות מפתות לתפקידים בחו"ל אך הוא "נשאר לשמור על הבית" ( ככה זה כשמתרגלים ל15 שנות שלטון, חושבים שהעירייה שייכת בטאבו…)

ולמקרה ומישהו פספס את הפרסום – אף נשלחה הודעת סמס למאגר תושבי העיר באותו העניין שמפנה אותם לפרסום בדף הפייסבוק.

 

כאן כבר עולה החשש שראש העיר בעצמו חטא ב'תעמולת בחירות' מאחר והודעת הסמס נשלחה לתושבי העיר אשדוד בתפוצה רחבה.

 

מכיוון שאנו בזמן בחירות – דבר זה נחשב לכאורה לתעמולה,  באם בוצע הדבר בכספי העירייה או נעשה שימוש ברשימת תפוצה עירונית.

 

**פנינו ליועץ המשפטי של עיריית אשדוד, עו"ד רוני עמיר, ליו"ר ועד העובדים – הגב' איריס נפתלי ולדוברות עיריית אשדוד כדי לקבל אסמכתה כלשהי שמראה שהסמסים נשלחו באופן עצמאי מטעם ראש העיר / דרך רשימה פרטית ולא עירונית, אולם טרם קיבלנו אישור לכך או תגובה רשמית בנושא.

גם נשלחה הודעת סמס אישית לכל תושבי העיר אשדוד... על חשבון מי?

אז מי אתם תומכי ראש העיר?

לא סוד כי מצבו של ד"ר לסרי אינו מזהיר, ובמשך שנים כל פוסט בעמוד הפייסבוק שלו גורר תגובות נזעמות ושליליות של תושבים המתלוננים על אין ספור בעיות וחולאים בעיר.

 

אלא שלאחרונה, בדרך פלא, לצד עובדי עירייה שחלקם העידו בפני מערכת אשדודי כי הם "חויבו" להביע הזדהות חיובית והם חוששים לסרב פן יבולע להם במקום העבודה, פתאום "צצו" פרופילים שתומכים ואוהדים את ראש העיר ופועלו.

הצצה זריזה בפרופילים מגלה שמדובר בחשבונות שנפתחו רק לאחרונה, חסרי תמונות אותנטיות או חברים, וחלקם אף מגיבים ותומכים איש ברעהו הפיקטיבי… כעת אפשר לתהות האם במחנה ראש העיר יארגנו גם הסעה פיקטיבית שתיקח את כולם להצביע בקלפי הפיקטיבית ביום הבחירות?

 

מתוך עשרות פרופילים שכאלה, קבלו הצצה לכמה מהפרופילים שבדקנו, רק מהפוסט האחרון שהעלה ראש העיר:

 

 

 

חלק מה'טרולים' והתגובות (צילום מסך פייסבוק)

האח הגדול משגיח?

 

ועכשיו למשהו קצת פחות משעשע – מפניה שהגיעה למערכת 'אשדודי' ע"י עובדי עירייה, עולה חשד מדאיג כי גורמים בהנהלת העיר נתנו למספר עובדים להבין כי מתבצע מעקב אחר פעילות פוליטית של עובדי עירייה ברשתות החברתיות (פייסבוק ו-וואטסאפ) הנעשית מתוך המחשב במקום העבודה.

 

פנינו גם בנושא זה אולם טרם נתקבל תגובה גם בנושא זה – ולכשתתקבל נעדכן.

עו״ד דניאל כהן המתמחה בליטיגציה, משפט מנהלי וחוקתי בוגר תואר שני באוניברסיטת תל אביב ותואר שני באוניברסיטת Northwestern, לשעבר יועץ משפטי של מפלגת העבודה אמר ל'אשדודי' בנושא הדברים העולים מן הכתבה:

 

״ראשית, באשר למכתב שנשלח לעובדי עיריית אשדוד, מדובר במכתב איומים קיצוני, דרקוני, קטגורי, גורף, ללא אבחנות שבכל מהותו פוגע בחופש הביטוי והבחירה. כמובן שישנן הגבלות אם הדבר נגזר מסיטואציות מסוימות- לא ניתן להתייחס להשפעה של עובד זוטר כמו למנכ״ל או בעל תפקיד בכיר כמו למשל ממלא מקום ראש העיר באם הגיבו או עשו תעמולת בחירות אסורה. יתרה מכך, מכתב כזה לא צריך היה לצאת מטעם אגף משאבי אנוש של העירייה- שכן משתמע מכך ״איום בפיטורין״, אלא ממשרד הפנים אל הרשויות ומהיועץ המשפטי לוועדת הבחירות.

 

באשר להודעת הסמס שנשלחה מטעם ראש העיר: חל איסור מוחלט על מתמודד לעשות שימוש במשאבים עירוניים לרבות החברות העירוניות קל וחומר במאגרי מידע, אפילו במשרד או ברכב… חל איסור קטגורי מכל מין וסוג שהוא.

 

כמו כן האבחנה אינה אך ורק בדירוג העובד אלא גם- האם בזמן שהוא ממלא תפקיד/ לקח חופשה עושה שימוש בתפקידו או בעזרים של העירייה כדי להעביר מסרים כאלה ואחרים. ככל שהעובד פועל בזמנו הפרטי ו/או נמצא בחופשה / דרגה נמוכה- כך לא חלים עליו איסורים (במכתב ציינו מפורשות שמדובר בעבירה על החוק/ פלילית) שגם עובד בחל״ת כפוף להם – דבר שאינו נכון. בשים לב להנחיות היועמ״ש המכוונים בכל הקשור למגבלות החלים על עובדים בעלי סמכות מנהלית או מגע רחב עם הציבור והכל בכפוף לפרשנות בפסקי הדין של ביהמ״ש.

 

במידה ועובד עירייה רוצה להיבחר, עליו להוציא עצמו לחל״ת לתקופה הרלוונטית, כמובן כשמדובר באנשים בעלי השפעה ועוצמה – לא כולל ראש העיר עצמו במקרה הזה שכן עליו להמשיך לעבוד עד ייקבע אחרת, אך גם לעובדי העירייה קיימת הזכות לבחור ולהיבחר, עם זאת צריך לעשות איזון לטובת הזכות להביע עמדה ולהקל כאשר מדובר בתפקידים זוטרים יותר- ככל שהדירוג יותר נמוך, כך יש חופש גדול יותר ולהיפך.

 

בעירייה לבטח יאמרו שמדובר במכתב התראה אולם חד וחלק מדובר באיומים. כמו כן, אפילו עו״ד לא יכול להוציא מסמך ללקוח שלו שישנו חשש בעבורה פלילית- דבר שכזה מצוי בלעדית בידיה של המדינה.

 

לדאבוני, זו אינה הפעם הראשונה שאזרחי העיר ועובדי עירייה סובלים מבריונות, הדבר מתרחש מזה שנים ארוכות וצריך להיעצר״.

עו"ד דניאל כהן (יח"צ)

imageעוד כתבות

baner

יניב קקון לראש העיר: מה מסתירים מהציבור?

09:24 | 27/03/2024
baner

בסוף החודש: הכיכרות בעיר יאורו בכחול להגברת המודעות לסרטן המעי הגס

16:37 | 26/03/2024
baner

התרומה של בירת טאייוו'אן לאשדוד

14:02 | 18/03/2024
baner

"אמא, אני בלחץ מהמורה": אמא לילדה בחינוך המיוחד במקיף ה' טוענת להתעמרות מצד המחנכת

19:26 | 04/03/2024
baner

הורים טוענים: ''בחברה העירונית גובים מה שבא להם''

15:01 | 28/02/2024
baner

בתכנון: החוף הנפרד יורחב על חשבון חוף "יא

17:48 | 26/02/2024

imageהמלצות נוספות

sss

יניב קקון לראש העיר: מה מסתירים מהציבור?

‫חן בוקר‬‎ אמר

09:24 | 27/03/2024

sss

בסוף החודש: הכיכרות בעיר יאורו בכחול להגברת המודעות לסרטן המעי הגס

‫חן בוקר‬‎ אמר

16:37 | 26/03/2024

sss

התרומה של בירת טאייוו'אן לאשדוד

‫חן בוקר‬‎ אמר

14:02 | 18/03/2024

imageעוד כתבות

baner

יניב קקון לראש העיר: מה מסתירים מהציבור?

09:24 | 27/03/2024
baner

בסוף החודש: הכיכרות בעיר יאורו בכחול להגברת המודעות לסרטן המעי הגס

16:37 | 26/03/2024
baner

התרומה של בירת טאייוו'אן לאשדוד

14:02 | 18/03/2024
baner

"אמא, אני בלחץ מהמורה": אמא לילדה בחינוך המיוחד במקיף ה' טוענת להתעמרות מצד המחנכת

19:26 | 04/03/2024
baner

הורים טוענים: ''בחברה העירונית גובים מה שבא להם''

15:01 | 28/02/2024
baner

בתכנון: החוף הנפרד יורחב על חשבון חוף "יא

17:48 | 26/02/2024
WordPress Ads