שומר החוף – מנהל אגף החופים נערך לפתיחת עונת הרחצה

עונת הרחצה נפתחת רשמית מחר (שישי). לאשדוד, הנהנית מרצועת חוף מהארוכות בארץ - צפויים להגיע כמידי קיץ עשרות אלפי מבקרים, לצד התושבים. במקביל להיערכות והפעילות השוטפת, באגף החופים מקיימים גם שורה של פרויקטים מול הקהילה, דבר המציב אתגר לא פשוט בפני מנהל האגף אריה תורג'מן, המתמרן ללא הרף מול משתמשי החוף, העובדים והקהילה. ראיון מיוחד

image 667 imageתגובות imageהדפסה
article

מוביל את אגף ההצלה - בהצלחה. אריה תורג'מן

חופי אשדוד הארוכים (כ-9 ק"מ אורכה של רצועת החוף), מהווים אחד מסמליה ומאפייניה של העיר לאורך השנים. העובדה כי רצועת החוף זוכה שנה אחר שנה בתו האיכות "דגל כחול" – תו איכות סביבתי בינלאומי הנבחן בכל שנה ומצריך עמידה במספר קריטריונים בנושא נגישות, ניקיון ואיכות הסביבה – רק מוסיפה לתחושת היוקרה והאחריות של העוסקים במלאכה.

לצד איכות החופים, בעיריית אשדוד מקיימים שורה של פעילויות התורמות לחוויית הביקור בחוף : פעילויות הסברה לניקיון ואיכות הסביבה, הסברה על רחצה בטוחה, הנגשת החוף לבעלי מוגבלויות ועוד.

 

השבוע הוציאה עיריית אשדוד הודעה לתקשורת על כוונתה להפעיל בחוף באר שבע (חוף ט"ו) את פרויקט "חוף ללא פח" – הוצאת פחי הזבל מתחומי החוף, במטרה לצמצם את השימוש של המתרחצים בכלים חד פעמיים, היוצרים פסולת רבה הפועלת בסביבה. הפיילוט מצטרף לחוק העזר העירוני (חוקק ביולי שנה שעברה), האוסר להגיע לחוף עם כלים חד פעמיים – אשר בכוונת העירייה להתחיל לאכוף אותו החל מהשנה (אם כי טרם ברור מתי והיכן).

את העשייה העניפה במחלקת החופים מוביל ביד רמה מזה כעשר שנים אריה תורג'מן (52, נשוי+3), בעל תואר שני, רב סרן במיל' אשר שירת כמפקד פלוגה בחטיבת גבעתי, ולתפקידו הנוכחי הגיע לאחר שירות כקצין במשטרת ישראל.

"אנחנו לא מחפשים את האכיפה והענישה", אנחנו מחפשים שינוי התנהגות", אומר תורג'מן.

"בחופים בחו"ל כמעט ולא תמצא פחים, כי האנשים פשוט אוספים אחריהם, אז אין צורך בהצבה של פח בכל פינה. אני חושב שגם אנחנו יכולים להגיע למקום הזה, אבל ממקום של חינוך.. לא של אכיפה.

 

אז הקיץ הזה בן אדם מגיע לחוף הים עם הצידנית  – ואין פח זבל?

"(צוחק) אני מודה שזה קצת מפחיד אותי.. יש חשש מסוים לראות איך הציבור יתנהג, אבל אני מאמין ברעיון ומאמין בפרויקט. אנחנו ערוכים עם הצוותים בחוף, וכשהתושבים יגיעו לחוף הם יפגשו מס' עמדות בהן יוכלו להשליך את האשפה בסיום השהות".

 

 

 

 

אתה רואה את הפיילוט מתרחב גם לשאר החופים?

"הלוואי, אמן!"

מיזם שוברי גלים אמנותיים – שת"פ אחד מיני רבים עם החברה לתיירות אשדוד (מייק אדרי)

 

אירועים פרטיים על החוף:

 

לאורך השנה, ובמיוחד כשמזג האוויר מתחמם – מתקבלות המון בקשות של תושבים לקיים אירועים פרטיים על החוף – מחופות ועד מסיבות סיום. בתקופת הקורונה, עת רבים מהאולמות והמסעדות היו סגורים, עלה במיוחד הביקוש לקיים אירועים באוויר הפתוח, ולאורך רצועת החוף במיוחד.

 

"תראה, היו לנו המון לקחים משנים קודמות", אומר תורג'מן… "שם המשחק הוא 'איזון' – בין האינטרסים של כולם. יש לנו רצועת חוף רחבה וארוכה , שגם מאפשרת לאתר את המקום הנכון עבור שלל פעילויות כאלה ואחרות, גם פרטיות".

החוף המיועד לקיום אירועים שכאלה נמצא מדרום לחוף ט"ו, למעשה הנק' הדרומית ביותר ברצועת החוף של העיר.

 

גם אירועים של אוכל ומוזיקה?

יש נוהל מסודר, שיפורסם בקרוב. יהיו תנאים לקיום האירוע, שבעל האירוע יצטרך להתחייב לעמוד בהם, וכל עוד אין חריגה מחוקי העזר העירוניים, אין מניעה לקיים כל אירוע.

 

מצפה יוחאי על שמו של יוחאי אלקיים ז"ל – מעל הנקז בחוף המצודה

 

"חוף המצודה יישאר לא מוכרז – גם בעתיד"

 

חוף המצודה עלה לכותרות בשנתיים האחרונות עם עבודות השימור של המצודה וההכרזה על השטח המשתרע מהמצודה ועד לחוף ב"ש כשמורת טבע המהווה פארק אקולוגי-חופי, שיישאר חף מפיתוח עתידי. בנוסף, השנה העירייה (בביצוע של החברה לתיירות) השלימה את בנייתו של "מצפה יוחאי" מעל הנקז היוצא בחוף, על שמו של הגיבור יוחאי אלקיים ז"ל, שטבע למוות בחוף כאשר הציל נערה שנקלעה למצוקה בים.

 

"לא תוקם תחנת הצלה בחוף המצודה מכמה סיבות. זהו חוף לא מוכרז, המסוכן לרחצה בגלל תוואי הקרקע והסלעים, וגם מאחר והחוק אוסר על קיומו של חוף מוכרז בסמוך לנקז… "

 

אבל למרות כל זאת – זהו חוף מאד פופולארי, ואנשים למרבה הצער רוחצים וטובעים שם…

 

"נכון, ולכן 2 תחנות ההצלה הקרובות – תחנת חוף י"א מצפון ותחנת חוף באר שבע מדרום – צוידו בציוד מתקדם של אמצעי תצפית ואופנועי ים. השנה אנחנו גם לקראתו של פיילוט של מצלמות חכמות שיוצבו בחוף המצודה, שגם מחוברות למערכת כריזה: ברגע שמתרחץ נכנס לאזור סכנה, הוא יקבל קריאה בכריזה. המצלמות פועלות בעזרת "בינה מלאכותית", המצלמה מזהה אדם במצוקה ומקפיצה התראות למצילים בתחנות הסמוכות. בנוסף, המצילים בתחילת כל יום מסמנים למצלמה את האזורים המסוכנים לרחצה, וברגע שהמצלמה מזהה רוחץ שנכנס לשם – המצילים מעודכנים על כך."

 

"הפיילוט הזה קיים בת"א ובפלמחים, ולשמחתי אנחנו הבאים בתור".

 

שנה שעברה למרבה הצער היו לא מעט מקרי טביעה – שאירעו אחרי שעות הפעילות של המצילים

 

"אתה צודק, וזה משהו שאנחנו נותנים עליו את הדעת. החלטנו כי החל מהעונה הקרובה, יפעלו במשך שעה נוספת – לאחר סיום שעות הרחצה -2 צוותי מצילים רכובים על טרקטורונים אשר יסיירו לאורך רצועת החוף ויהיו זמינים להגיב מיידית על כל קריאה לאירוע"

 

לא יהיה חוף נפרד לכלבים. רשאים להגיע לכל חוף כל עוד הם קשורים

 

חוף הכלבים – "מצאנו שאין צורך"

המצב כיום אומר כך – מותר להגיע עם כלב לכל חוף בעיר, ובתנאי שהוא קשור ברצועה, יש לו רסן והוא מחוסן כנדרש.

 

"הנושא נדון לפני 4 שנים ברמות הכי גבוהות – בהשתתפות ראש העיר ומנכ"ל העירייה . כבר סומן מקטע חוף אפשרי לקיומו של החוף (בין החוף הנפרד לחוף י"א), … אבל בסוף גילינו שלצד אלה שהיו בעד הקמתו של  החוף – היו גם לא מעט שהיו נגד."

 

מה ז"א?

 

"רוב בעלי הכלבים שדיברנו איתם, פשוט התנגדו לרעיון, אז גילינו שאין באמת צורך בהגדרתו של מקטע חוף ייעודי לבעלי כלבים."

 

 

 

"עברנו דרך עם המצילים – והיום אני מרוצה וגאה מתמיד"

 

תורג'מן נמצא בתפקיד כבר עשור שלם, ובמהלך השנים חווה לא מעט התמודדויות עם צוות המצילים, הוותיקים והצעירים כאחד. מבחינתו אין בסיס לטענות-עבר על יחסי עבודה צורמים או מחנאות, ואינו נדרש לעסוק בכך כלל.

 

"אני רוצה לומר לך שממש עכשיו סיימנו גיבוש והכנת סגל מוצלח ביותר", אומר אריה. "צוות המצילים היום נמצא במקום גבוה מאד מבחינת איכות האנשים, המקצועיות ותודעת השירות שלהם. הם מבינים שהם שליחי ציבור והדבר בא לידי ביטוי בהמון צורות."

"לצד הפעילות שאנחנו מקיימים באופן קבוע עם עמותות שונות , במידה ומציל רואה כי הגיע לחוף שבאחריותו רוחץ בעל מוגבלות כלשהיא, הוא יורד אליו עצמאית לסייע לו ולתת שירות"

 

מחוץ לעונת הרחצה  – צוותי המצילים משרתים את הקהילה בהתנדבות בפעילויות שונות של חלוקת מזון, צביעת מקלטים ותיקון חלונות בממ"ד ועוד.

 

"עברנו עם המצילים לא מעט בשנים האחרונות, והיום הם מבינים יותר מתמיד את מהות תפקידם, ואני גאה בהם מאד. הם בכושר הכי גבוה שיש, אני סומך עליהם, והציבור בהחלט יכול לסמוך עליהם…"

 

 

 

"אנחנו כמו עיר קטנה – פוגשים כאן את כולם, ומשתפים פעולה עם כולם"

 

 

תחת אריה באגף החופים ישנם 45 עובדים, מתוכם 35 מצילים והשאר עובדי מנהלה. לצד עבודת ההצלה ותחזוק המתקנים, באגף משתפים פעולה באופן שוטף עם גופים נוספים בעירייה – החברה לתיירות למשל שאחראית על עיצוב סככות הצל וסוכות ההצלה, על המיזם האמנותי של שוברי הגלים האמנותיים שמקשטים את כל רצועת החוף – וכמובן על תפעול פרויקט השכרת הכסאות והלוקרים

 

"השנה נתחיל גם בפיילוט של השכרת מיטות שיזוף, יחד עם החברה לתיירות שעובדת מולנו בשתוף פעולה יוצא מן הכלל", אומר אריה. "ויחד עם רשות הספורט, אנחנו מקיימים שורה של אירועים כמו תחרות מטקות, פוצ'יוולי, מירוץ גולני ועוד.."

 

 

 

"מנגישים ומגשימים לך את הים" – עובדים עם בעלי מוגבלויות, עמותות ויחידים

 

"אנחנו כמו עיר קטנה, בסופו של דבר מגיע אלינו הציבור, שמעבר לרחצה בטוחה בים הוא גם צריך ניקיון, חשמל, אנחנו מקיימים פעילויות הסברה וחינוך מול הקהילה בשוטף, אז יוצא שהמון גופים ומחלקות עירוניות משתפות איתנו פעולה כאן לאורך החוף, לאורך כל השנה".

 

ומה מאתגר אותך , ברמה האישית?

 

 

"אני לא יכול לנוח . חשבתי שאחרי כמה שנים בתפקיד, אצליח להכניס את המערכת ואת עצמי לאיזו 'רוטינה' רצה, אבל אני לא מסוגל כי אני מרגיש את הציבור "נושף" לי בעורף כל הזמן – והדבר מדרבן אותי ומחייב אותי להעניק שירות מקצועי כל הזמן."

 

אז כל הזמן אתה ב'סטרס'?

 

"אני 'דרוך' כל הזמן, אבל יש גם המון סיפוק. הציבור גם יודע להעריך את העבודה שלנו, הם מבינים שהם מגיעים לחוף – ומקבלים שירות שלא היה קיים בעבר, מבחינת הביטחון, הניקיון, שירותי ההצלה כמובן.. תמיד יש מה לשפר – ואנחנו בדרך הנכונה לשם.. אני מזמין את כולם לבוא וליהנות מהחופים שלנו, והכי חשוב – לשמור על הזהירות ולחזור הביתה בשלום".

 

 

מבט אל חוף אורנים. צילום :יוני חזיז

 

 

סרטון הדרכה לבטיחות והתנהגות בים שהוציאה העירייה לקראת פתיחת עונת הרחצה:

סרטון בטיחות בים לקראת תחילת העונה – מילום ועריכה : מייק אדרי

 

imageעוד כתבות

baner

"נועה מדיקל סנטר" – הבניין הנטוש עתיד להפוך למגדל מרפאות חדשני

07:05 | 29/03/2024
baner

מחווה מרגשת: גולשי אשדוד ינציחו היום את זכרו של עומר צדיקביץ', שנרצח בשבעה באוקטובר

06:03 | 29/03/2024
baner

גיוס התרומות החל: מיזם "זה מהלב" פסח 2024 יוצא לדרך

12:29 | 28/03/2024
baner

יניב קקון לראש העיר: מה מסתירים מהציבור?

09:24 | 27/03/2024
baner

בסוף החודש: הכיכרות בעיר יאורו בכחול להגברת המודעות לסרטן המעי הגס

16:37 | 26/03/2024
baner

יום המעשים השמחים: ילדי החינוך המיוחד התארחו בתיכונים

08:31 | 25/03/2024

imageהמלצות נוספות

sss

"נועה מדיקל סנטר" – הבניין הנטוש עתיד להפוך למגדל מרפאות חדשני

מערכת אשדודי

07:05 | 29/03/2024

sss

מחווה מרגשת: גולשי אשדוד ינציחו היום את זכרו של עומר צדיקביץ', שנרצח בשבעה באוקטובר

מאור לוי

06:03 | 29/03/2024

sss

גיוס התרומות החל: מיזם "זה מהלב" פסח 2024 יוצא לדרך

‫חן בוקר‬‎ אמר

12:29 | 28/03/2024

imageעוד כתבות

baner

"נועה מדיקל סנטר" – הבניין הנטוש עתיד להפוך למגדל מרפאות חדשני

07:05 | 29/03/2024
baner

מחווה מרגשת: גולשי אשדוד ינציחו היום את זכרו של עומר צדיקביץ', שנרצח בשבעה באוקטובר

06:03 | 29/03/2024
baner

גיוס התרומות החל: מיזם "זה מהלב" פסח 2024 יוצא לדרך

12:29 | 28/03/2024
baner

יניב קקון לראש העיר: מה מסתירים מהציבור?

09:24 | 27/03/2024
baner

בסוף החודש: הכיכרות בעיר יאורו בכחול להגברת המודעות לסרטן המעי הגס

16:37 | 26/03/2024
baner

יום המעשים השמחים: ילדי החינוך המיוחד התארחו בתיכונים

08:31 | 25/03/2024
WordPress Ads