מים סוערים: שובר הגלים הצף מעורר גלים בעיר

לפני כשנה, קמה זעקה בקרב חברי קהילת גולשי הגלים באשדוד על האפשרות כי יוקם שובר גלים צף וזמני באחד מחופי העיר. בעקבות המחאה, הובטח לקהילה כי יערבו אותם בהליך קבלת ההחלטות אולם אלה גילו אתמול (שני) כי בישיבת מועצת העיר הקרובה שתתקיים מחר אמורים לקדם את העניין ואולי הדבר יוביל להחלטה סופית באשר להקמת השובר הצף העונתי בעיר. קהילת הגולשים: "מקבלי ההחלטו לא מכירים את הים ואת הנושא. השובראולי עוצר גלים אך לא את הזרמים הגורמים לטביעות בים"

image 707 imageתגובות imageהדפסה
article

שובר גלים צף (מתוך הפוסט שהעלתה חברת המועצה שרון מרק)

האם יוקם שובר גלים צף ועונתי באחד מחופי העיר? הכבר שנים שסוגיית הקמת שובר גלים נוסף (וזמני) בחופי העיר נבחנת בקרב הנהלת העיר והחברה לתיירות אשדוד.

 

שאלת הקמת השובר מעוררת התנגדות בקרב קהילת הגולשים ושוחרי איכות הסביבה בעיר הטוענים כי מדובר במפגע אשר יפגע בקהילה ובסביבה, ומנגד יש תושבים אשר תומכים בקיומו של השובר, אשר יתרום לפיתוח התיירות בחופי אשדוד וכן יאפשר רחצה בים גם בימים בהם הים גבוה וסוער.

 

במה מדובר?

הערים אשדוד וראשון לציון החליטו לצאת לפיילוט ולקדם תכנון לביצוע הקמת שובר גלים זמני צף באורך של כ- 100 מטר. השובר יתפקד רק בעונת הרחצה ויורכב בסמוך לפתיחת העונה ויפורק בסיום העונה.

• לצורך בדיקת התכנות ראשונית נבחר מהנדס ימי
• במהלך ביצוע סקר זה, נוצר קשר עם חברות רבות המייצרות משקיטי גלים .
• לאחרונה בוצע מחקר במשקיט גלים קיים של חברה נורבגית (אשר קיים ופועל משנת 2019).
• נמצא כי רוב משקיטי הגלים פועלים באזורים שבהם הגל המייצג אינו עולה על 1.0 מ' גובה ומשכו אינו עולה על 4 שניות. לעומת זאת, בחופי ישראל 80% מהגלים המייצגים אינם עולים על 1.0 מ' גובה ומשכם נע בסביבות 7-7.5 שניות.
ולכן, נדרש לבנות בחופי ישראל משקיט גלים שונה מאלו הקיימים בשוק, לצורך עמידה בתוצאות הנדרשות ולספק מענה לצורך הקיים במדינתנו. ולשם כך נדרשות בדיקות מעבדה – אותן מבקשים לאשר בישיבה הקרובה מחר.

 

את הבאת שובר הגלים האקולוגי, הנחשב ידידותי לסביבה מוביל סגן ראש העיר שמעון כצנלסון והפרויקט החל בראשון לציון ובמקביל מנסים לאשרו גם פה בעיר אשדוד. מחר (רביעי) אמורה להתקיים ישיבת מועצת עיר בה הנושא אמור לעלות להצבעה, באשר לקבלת אישור תקציב להמשך בדיקת ההיתכנות על שלל היבטיה ולא באישור סופי, אלא שדי ברור לכל הגורמים כי אישור הבדיקה הזו תביא לבסוף להחלטה חיובית בעניין.

 

חברת המועצה מהאופוזיציה, שרון מרק, פרסמה פוסט נגד הפרויקט ובו טענה כי העלויות הגבוהות שלו אינן מצדיקות את קיומו:

(מתוך הפוסט אותו העלתה בעמוד הפייסבוק)

 

עריכת סימולציות לצורך קביעת חתך מבנה השובר ואופן עיגונו: כ- 700,000 אלף ₪ (יתחלק עם ראשל"צ)
ככל ונמצא החתך המתאים – עלות הקמה למטר אורך : כ- 50,000 אלף ₪.
המטרה להקים שובר של כ-100 מטר: עלות של 5,000,000 מיליון ₪.
העלות פרויקט ע"פ הנתונים שקיימים בידינו : 6 מיליון ₪ – לצורך הקמה ראשונית (כל המחירים ללא מע"מ).

הערכת עלות פירוק השובר בסוף עונת הרחצה והרכבה של השובר לפני תחילת עונת הרחצה כ: 150,000 אלף ₪.
• יש לדאוג למיקום לצורך אחסנת הציוד בזמן החורף.

 

עוד מוסיפה מרק וכותבת:

"האם נדגמו מספר הימים בעונת הרחצה בהם התנאים באמת אינם מתאימים לרחצה? כיצד שובר הגלים המוצע יפתור את הבעיות, ובעיקר, האם הוגדרו הבעיות? האם קיימת חוות דעת מקצועית של מומחים ישראלים לעניין? האם התקיים שיתוף ציבור או נשמעה עמדת מתרחצי הים והגולשים?

כי כשמתקבלות החלטות במחשכים – את התוצאות כולנו חשים יום יום.
sss

קהילת הגולשים בעיר מתכוונת להילחם במהלך

עו"ד אורית אלמוזלינו רייז, יו"ר דירקטוריון החברה לתיירות: "במועצת העיר הקרובה החברה לתיירות תבקש את אישור המועצה לבצע בדיקת היתכנות ראשונית ביחד עם העיר ראשל"צ על מנת לבחון האם שובר הגלים הצף (שמבחינה מקצועית נקרא משקיט גלים כי הוא צף וארעי) מתאים למשטר הרוחות והגלים באזורנו באמצעות סימולציה בתנאי מעבדה. לשם כך נבחר המהנדס הימי מר אלכס פאיירמן. מדובר במהלך שהינו בשיתוף ובאישור המשרד להגנת הסביבה, הוולחו"פ וארגונים ירוקים, וכל התהליך, ככל ובדיקת ההיתכנות תאושר, יבוצע בשיתוף עם כלל הקהילות שמבקשות לשמר את חופי העיר, לרבות קהילת הגולשים, ובכל מקרה השובר לא יהיה באזורי הגלישה, הוא יהיה בחוף אחד בלבד (טרם נבחר סופית, אך לא באזורי גלישה), ואורכו יהיה בסה"כ 100 מ'. חשוב לציין כי מדובר בתהליך שהחל עוד בשנת 2020 המבוסס על מחקרים שנעשו בתחום, ובמהלכו נערכו בדיקות מקדמיות מול אוניברסיטאות העוסקות במחקרים של מבנים ימיים (כגון אונ' קנטבריה בספרד), והכל על מנת לבחון האם ניתן לאפשר להשקיט את גלי הקיץ באזורי הרחצה לטובת תושבי העיר אשדוד כולה, ותוך איזון ושמירה על חופי העיר. אני מזמינה את תושבי העיר שמעוניינים לשמוע עוד, למועצת העיר הקרובה או באמצעות דף הפייסבוק של עיריית אשדוד שמשדר את המועצה בלייב".

 

 

מעמותה לקידום גלישת הגלים והספורט הימי באשדוד נמסר: "עם כל הכבוד לחברי המועצה, אנחנו בתור קהילת הגולשים קצת יותר מבינים בקשור לים מאדם ממוצע שחי בעיר וגם מהגורמים בעירייה. יש כמה בעיות שהעלנו בפגישה שהתקיימה בעבר מול כצנלסון ושות' ועד כה לא קיבלנו תשובה על שום דבר מהנושאים הללו: הדבר הראשון שניסינו להבין ההיא מה הסיבה, או איזו בעיה בעצם מנסים לפתור עם הקמת שובר הגלים… יש בסך הכל רק כמה ימים בעונת רחצה שאינם ראויים לרחצה, אנחנו מכירים את הנושא מקרוב שכן לא מעט גולשי גלים טסים לחו"ל לטיולי גלישה.

 

כמו בן, ביקשנו לראות חוות דעת מקצועית של מקום בו שובר הגלים הספציפי עובד, ברמת בטחון בסיסית. הם הביאו לנו השוואות לנורבגיה שם בכלל  אין עונת רחצה. בטורקיה ויוון אין גלים- אם מוקם שובר, זה בדרך כלל סביב המרינה לחסום גלים של יאכטות וסירות, והבעיה העיקרית שהעלנו היא על החשש מפני בעיות בטיחותיות- התייעצנו עם מצילים… זה משקיט גלים אבל לא זרמים. אסור לאנשים לגעת בשובר… חבר׳ה צעירים לא יעלו עליו כשהמצילים ילכו בסוף יום? שוברי גלים זה לא קסם… מבירורים שעשינו – בעונת הרחצה בשנת 2021 טבעו פי 2 אנשים בתל אביב באזור השובר מאשר בכל חופי הדרום.

 

לצערינו, מרגיש שלא מעניין אותם פרטים ויתרה מכך, צוין בפרוטוקול הפגישה שהתקיימה כי הובטח לנו שישתפו אותנו לפני כל פעולת המשך בנושא הזה… והנה הם לא עומדים בהבטחתם. אנחנו נגיע ליציע בישיבת המועצה הקרובה ונפגין נוכחות, לא נעמוד מהצד וניתן לזה לקרות. זה לא יפגע בגלים כמו שזה יפגע בציבור וזה בזבוז מוחלט בעינינו של כספי הציבור. חבל שהם מתעלמים מהדברים בשטח. וזה מרגיש ממש כמו הבטחת בחירות של בריכה בים לקהל הבוחרים של כצנלסון- לא מעניין שימותו אנשים או יפגעו צעירים".

"החלטות שמתקבלות במחשכים". חברת המועצה שרון מרק (צילום: אבי רוקח)

imageעוד כתבות

baner

תרמתם לויצו? לא בטוח שהתרומות שלכם יגיעו לאן שצריך

18:01 | 24/04/2024
baner

על רקע גל החום הצפוי: מד״א בהנחיות מיוחדות

06:18 | 24/04/2024
baner

יוצאים לביעור חמץ? צוותי הכבאות ערוכים למענכם

09:08 | 22/04/2024
baner

קבלת שבת - קורל אסולין

17:00 | 19/04/2024
baner

עדיין לא קניתם מתנות לחג? בואו ליריד הדוכנים ברובע א'

20:19 | 18/04/2024
baner

MIND YOUR STEP: התכנית שכל צעיר וצעירה אחרי צבא צריכים

15:43 | 18/04/2024

imageהמלצות נוספות

sss

תרמתם לויצו? לא בטוח שהתרומות שלכם יגיעו לאן שצריך

‫חן בוקר‬‎ אמר

18:01 | 24/04/2024

sss

על רקע גל החום הצפוי: מד״א בהנחיות מיוחדות

‫חן בוקר‬‎ אמר

06:18 | 24/04/2024

sss

יוצאים לביעור חמץ? צוותי הכבאות ערוכים למענכם

‫חן בוקר‬‎ אמר

09:08 | 22/04/2024

imageעוד כתבות

baner

תרמתם לויצו? לא בטוח שהתרומות שלכם יגיעו לאן שצריך

18:01 | 24/04/2024
baner

על רקע גל החום הצפוי: מד״א בהנחיות מיוחדות

06:18 | 24/04/2024
baner

יוצאים לביעור חמץ? צוותי הכבאות ערוכים למענכם

09:08 | 22/04/2024
baner

קבלת שבת - קורל אסולין

17:00 | 19/04/2024
baner

עדיין לא קניתם מתנות לחג? בואו ליריד הדוכנים ברובע א'

20:19 | 18/04/2024
baner

MIND YOUR STEP: התכנית שכל צעיר וצעירה אחרי צבא צריכים

15:43 | 18/04/2024
WordPress Ads