"זה (לא) רק ספורט" > יורם אסרף, מנכ"ל רשות הספורט בראיון מיוחד

ה"בייבי" שלו מכבי אשדוד שקרסה אל הליגה השלישית ("נרים אותה חזרה אל ליגת העל"), התגובה בזמן קורונה.("הוצאנו ילדים לעשות ספורט בכל מצב"), הביקורת על ראש העיר, חברו הקרוב ("אין עוד עיר בישראל שנותנת תקציב 22 מיליון שקל תמיכה לאגודות הספורט"), וגם – ההתייחסות למגזר החרדי בעיר ("מסייעים להם במסגרת האיסורים וההיתרים"), מהו "היעד המרכזי" בעיניו ומהם הדברים שראויים לשיפור. יורם אסרף, מנכ"ל רשות הספורט והאיש החזק בספורט העירוני מדבר על הכול

image 715 imageתגובות imageהדפסה
article

מאור לוי

השבוע האחרון היה מוצלח מאוד עבור ענפי הספורט בעיר אשדוד: קבוצת הכדוריד של הפועל אשדוד זכתה באליפות המדינה ורשמה "טראבל" אדיר, הנוער של מ.ס אשדוד הניפו צלחת אליפות היסטורית ושיוט "עמוס" לזכרו של עמוס ליברמן ז"ל, החזיר את אשדוד :רשמית" אל התקופה של לפני מגפת הקורונה.

מי שמרגיש שבע רצון מההישגים האחרונים ומתרפק בגאווה על התמונות שניצבות בדרך למשרדו הוא יורם אסרף (65), מנכ"ל רשות הספורט העירונית, המכהן בתפקיד כבר שנה שישית ברציפות. "הסוף שבוע האחרון עם קבוצת הנוער של מ.ס אשדוד ותחילת השבוע עם קבוצת הכדוריד של הפועל אשדוד הביאו הרבה גאווה. בכלל, אשדוד בשנים האחרונות מתפתחת מאוד ומביאה הישגים ארציים ומכובדים" מספר אסרף בגאווה.

אתה מתאר את ההצלחות האחרונות, אבל אם יש ענף שמעיב על החגיגות בעיר זה כדורסל הגברים.

"בתחום הזה של הכדורסל אפשר להגיד שאולי כשלנו. הקבוצה הבכירה ירדה מליגת העל לפני שנתיים ובשנה השנייה בליגה הלאומית ירדה לליגה הארצית. ליבי נחמץ בעניין כי זכיתי להיות מאלה שהובילו את הקבוצה הזו לשני גמרים בגביע וגמר באליפות ועם שנים יפות בליגת העל שהגענו. ניקח את זה בידיים ונרים את זה חזרה לליגת העל ונביא אותה חזרה אל ליגת העל. הבאנו בעבר פעמיים 5000 איש ל"היכל נוקיה" ואין סיבה שזה לא יקרה בעתיד".

איך אתה מסביר את הכישלון שם? עד כמה בכל זאת יש לעירייה חלק בכך?

"הקבוצה עצמאית ונכון שהעירייה והעיר עוזרים עם התקציב, אבל העמותה צריכה להביא ספונסר מתאים ותקציבים נוספים מעבר לתקציב העירוני כי בליגת העל פחות מ-8 מיליון שקל אתה קבוצה שמדשדשת בתחתית הטבלה באופן קבוע".

אוהדי מכבי אשדוד. אסרף מתחייב להחזיר את הקבוצה לקדמת הבמה (דף הפייסבוק dolphinim09)

אחת הבעיות גם בכדורסל וגם בכדורגל באשדוד היא חוסר החיבור בין הקבוצות לבין הקהל המקומי. בעיר של 250 אלף תושבים זה בולט לרעה במיוחד.

"אני חושב שהתוצר של התושב שיבוא ויראה חלק מהצופים במשחק אם זה כדורגל או כדורסל תלוי במה שאנחנו מציעים לו. לצערי כרגע חווית הצפייה בכדורגל ובכדורסל היא לא גבוהה, ואני מאמין שכאשר קריית הספורט תושלם, אין לי ספק שהמתקנים יהיו מלאי קהל ואנשים ירצו לבוא לראות משחקים בחוויה אחרת לגמרי. עם תאורה וכסאות כמו שצריך וכל מה שנלווה למתקן. הארנה מתוכננת ל-5000 מקומות ותתן חוויה אדירה למי שמגיע ותאפשר צפייה חוויתית לצופה".

יש ציבור גדול של עולים חדשים וחרדים. מה עושים אתם בהקשר של הספורט?

"עולים חדשים צומחים וגדלים ברובעים השונים והם משתלבים בספורט בצורה מצוינת וניתן לראות בתוכם לא מעט ספורטאים מצטיינים. אצל המגזר החרדי יש פעילויות שאנו מאפשרים לו בהתאם ליכולת שלו לעשות ספורט. הם לא יכולים בשבת לראות כדורגל ובטח לא לשחק, אבל אנחנו מסייעים בפעילויות שהם מבקשים לקיים בהתאם לאיסורים וההיתרים שהם מקיימים".

לדוגמה?

"לצורך העניין יש שחייה בבריכת "חרצית" חמש פעמים בשבוע עבור חרדים והם באים ושוחים בחלוקה של גברים ונשים וזה נותן להם יכולת לעשות ספורט. גם במתנס "מעלה" ברובע ז' יש פעילות ספורטיבית גבוהה. הם עושים גם הליכה ארוכה ברובע יא' והולכים לים ועושים המון פעילות ספורטיבית שהיא במסגרת מה שמותר מבחינתם וזה לגיטימי לחלוטין ואנחנו עוזרים להם בזה".

יורם אסרף (רשות הספורט)

"הספורט הבריא מסייע לתושב להיות אזרח יותר טוב וגם בריא יותר".

בוא נדבר על השנה האחרונה "שנת יציאה מהקורונה". ניצחנו?

"חשוב לציין שגם בתקופת הקורונה הגבנו יחד עם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי שניהל את כל פרויקט הקורונה בספורט באופן אישי והגענו למסקנות שצריך להמשיך לעשות פעילויות גם אם הן היו בקפסולות. כשהיה אפשר לייצר פעילות, עשינו את זה בנפש חפצה כדי להוציא ילדים מהבתים ולעשות פעילות ספורט. לא נתנו לקורונה לעצור אותנו לחלוטין, אלא פעלנו ברקע ואותה פעילות עזרה לשמור את האנשים בפוקוס נכון".

תספר באמת על הדינמיקה בינך לבין ראש העיר בכל הנוגע לתרבות הספורט.

"בכל שנה אנחנו מכינים תכנית עבודה מסודרת שבתוכה יש דגש על התפתחות, תקציב לאגודות ופיתוח מתקנים. ראש העיר מיישר איתי קו ואז שנינו יוצאים לדרך. הוא מבין היטב שהספורט הבריא מסייע לתושב להיות אזרח יותר טוב וגם בריא יותר מבחינה ספורטיבית ואיכותית".

אתה מבין את הביקורת שישנה עליו מצד אוהדי כדורגל וכדורסל?

"הכדורגל מקבל תקציבים שהם בערך מחצית מתקציב התמיכה בספורט כולו והוא מחולק באופן נכון לפי התבחינים העירוניים בין כל קבוצות הכדורגל, כך שאני לא מבין את הביקורת אם יש בכלל. אמירות כאלה יכולות לבוא רק מנקודת מבט אנוכית שאומרת 'אנחנו רוצים עוד'. אין עיר בישראל שנותנת תקציב 22 מיליון שקל תמיכה לאגודות הספורט. בדרך כלל הכדורגל מקבל יותר תקציב מהכדורסל, הכדורסל יותר מהכדוריד והכדוריד יותר מהכדורעף כי זה גם המדרג של מנהל הספורט הארצי ולכן אני מאמין שאנחנו עושים צדק רוחבי".

אסרף בימין יחד עם ד"ר יחיאל לסרי ראש העיר. "לא מבין את הביקורת עליו". (רשות הספורט)

עד כמה אתה מרוצה מהפעילות של הספורט היחידני כתוצאה מאותה יציאה מהקורונה?

"אנחנו מתמקדים בהרחבה של הפעילויות הספורט שהן לאו דווקא ה'כותרתיות'. גם בזה אנחנו ממוקדים אבל פיתחנו הרבה מאוד ענפים שיש בהם יותר עממיות וגם תחרותיות כמו גלישת גלים או פולו קיאק או הרמת . אנחנו נותנים לענפים האלה את הסיוע המתאים כדי שגם הם יצליחו ובחודש יולי תהיה פה אליפות ישראל בסקייטבורד במתקן ה"סקייט פארק" ועוד פעילויות שאנו מכינים לקיץ".

אמרת בעבר שפעילות גופנית היא תרופה טבעית. כמה זה בעלייה בעיר?

"נושא ההאצה של מתקני החוף השונים הגיע בעקבות הסגרים והקורונה שמנעו מאנשים להתאמן במקומות סגורים. לאחרונה נעשו המון פעילויות של הוספת מתקנים שיאפשרו לאנשים לעשות פעילות במקום לשבת סתם בבית. באגם החדש ליד המרינה אנחנו בונים מתחמי כושר וספורט אדירים שלא היו בריכוז כזה בעיר אשדוד וזה יהיה מראה מלבב כשיהיה גמור".

חלק מהקמת אולמות ספורט בשנים האחרונות היא חלק מאותם מתקנים?

"ברור. בשש השנים האחרונות הקמנו 7 אולמות ספורט ויש בתכנון הקמה של עוד שני אולמות באזור הסיטי ואולם תיכונים אחד במקיף יא'. הדגש באולמות ספורט האלו שכולם בנויים בשיאי האמצעים עם פרקט ומיזוג מרכזי ואנחנו כבר לא בתקופה שהתקינו מזגנים באולמות. זה הוסיף יכולת לבצע פעילות ספורט גם לענפים הקבוצתיים ופיתוח מתקנים הוא התוצר הישיר להישגים שהספורט בעיר מגיע אליהם. בלי מתקנים אי אפשר לבצע ספורט נכון".

גביע דייויס בחודש מרץ האחרון היה האירוע הכי גדול באשדוד תחתייך?

"זו הייתה הזדמנות שלקחנו בשתי ידיים יחד עם איגוד הטניס מתוך רצון להביא משהו שלא היה בעיר אשדוד. הרבה הרימו גבה באיגוד איך נעשה באשדוד כזה דבר, אבל עשינו את אותו סוף שבוע בהצלחה וההשפעה של הגביע דייוויס היא דחיפה שתאיץ את קריית הספורט העירונית ואת הענף כאן בעיר שכבר בצמיחה מבחינת מגרשים ושחקנים".

חגיגת הטניס באולם "הקריה". תביא לצמיחה של הענף בעיר (איגוד הטניס)

"המטרה שיהיו 120-150 שייטים בעיר"

שנת בחירות מתקרבת. יש דברים שסימנת כהצלחה ודברים שהיה צריך לשפר?

"אנחנו עושים הכול כדי שהספורט בעיר יקבל את המינוף הכי גדול שלו הן בתחום התקציב והן במתקנים. ככל שזה תלוי בנו, אנחנו משתדלים לתמוך בצורה אינטנסיבית גם בקבוצות עם בעיות. קשה להגיד שאפשר לקחת משהו בליגה ג' ולהפוך אותו לליגת העל או לאומית".

"הייתי רוצה להחזיר את הכדורסל לליגת העל וזו מטרה גדולה שלנו וזה הענף היחיד בכדור שאנחנו לא בליגת העל. גם קבוצת הבנות בנשים נרשמו לאירופה ויגיעו להישגים גדולים. אני בטוח שהן יגיעו רחוק. אכזבות אין לי בספורט כי בסופו של דבר זה ענף ללא קיצורי דרך ומי שמנסה לקצר דרך לא מצליח. אנחנו במרתון לקחת את כל הענפים ולהפוך אותם ליותר איכותיים. כמו כן, הייתי רוצה להגדיל את הפעילות הימית. כעיר שנמצאת לאורך חופי הים התיכון, הפעילות הימית חייבת להיות יותר גדולה".

איך מגדילים את הפעילות הזו בקרב ילדים?

המטרה שיהיו 120-150 שייטים בעיר. גם את הילדים בבתי הספר היסודיים אנחנו חושפים לבריכה כדי שיאהבו גם את הים ויפתחו יכולות להיות במים".

המטרה להגדיל את הפעילות הימית בקרב ילדים (רשות הספורט)

מה החלום הוורוד?

"בשנה שעברה היו לנו חמישה ספורטאים באולימפיאדה וזה מעולם לא קרה באשדוד. מדי פעם היו לנו אבל חמישה לא קרה באותו אולימפיאדה והבאנו את זה. כמובן שזה בזכות הספורטאים היחידניים שעושים עבודה מדהימה. הג'ודו התחיל לפני 4 וחצי שנים וגם שם ככל שנתפתח אז תהיה הישגיות. כיום יש בג'ודו את שלו בקרמן שנמצא עם פוטנציאל לאליפות אירופה ואני רואה בו פוטנציאל כמעט וודאי לאולימפיאדה. יש לנו שני משקולנים שיגיעו מהבנים ועוד בת שיכולה להגיע. גם בשחייה יש שני שחיינים שיגיעו לאולימפיאדה ואני מקווה שבפאריס בעוד שנתיים יגיעו כמה שיותר ספורטאים אשדודים ואפילו נגדיל את הכמות. כמובן שהחלום הגדול שזה אשדודי שיביא מדליה".

imageעוד כתבות

baner

8, בום: רצף הניצחונות של מכבי אשדוד נקטע מול נחל שורק

00:14 | 08/05/2024
baner

"30 אלף אוהדים? חשובה האיכות ולא הכמות": מ.ס אשדוד מתכוננת למשחק העונה מול הפועל ת"א

19:15 | 07/05/2024
baner

טרגדיה: כדורסלן העבר של מכבי אשדוד הלך לעולמו בטרם עת

18:11 | 07/05/2024
baner

נקודה מעל הקו: מ.ס אשדוד ובית"ר ירושלים נפרדו ב-0:0

22:34 | 06/05/2024
baner

"הכול תלוי בנו": מ.ס אשדוד יוצאת לטדי למשחק חוץ מול בית"ר ירושלים

18:27 | 05/05/2024
baner

הרווח כולו שלהן: מכבי בנות אשדוד האריכה חוזה לאחת מהשחקניות הישראליות

15:06 | 05/05/2024

imageהמלצות נוספות

sss

8, בום: רצף הניצחונות של מכבי אשדוד נקטע מול נחל שורק

מאור לוי

00:14 | 08/05/2024

sss

"30 אלף אוהדים? חשובה האיכות ולא הכמות": מ.ס אשדוד מתכוננת למשחק העונה מול הפועל ת"א

מאור לוי

19:15 | 07/05/2024

sss

טרגדיה: כדורסלן העבר של מכבי אשדוד הלך לעולמו בטרם עת

מאור לוי

18:11 | 07/05/2024

imageעוד כתבות

baner

8, בום: רצף הניצחונות של מכבי אשדוד נקטע מול נחל שורק

00:14 | 08/05/2024
baner

"30 אלף אוהדים? חשובה האיכות ולא הכמות": מ.ס אשדוד מתכוננת למשחק העונה מול הפועל ת"א

19:15 | 07/05/2024
baner

טרגדיה: כדורסלן העבר של מכבי אשדוד הלך לעולמו בטרם עת

18:11 | 07/05/2024
baner

נקודה מעל הקו: מ.ס אשדוד ובית"ר ירושלים נפרדו ב-0:0

22:34 | 06/05/2024
baner

"הכול תלוי בנו": מ.ס אשדוד יוצאת לטדי למשחק חוץ מול בית"ר ירושלים

18:27 | 05/05/2024
baner

הרווח כולו שלהן: מכבי בנות אשדוד האריכה חוזה לאחת מהשחקניות הישראליות

15:06 | 05/05/2024
WordPress Ads