מבזקים

לא עוצרת באדום – האשדודית שכובשת את עולם ההייטק

היא נולדה וגדלה ברובע א' וגם מקפידה לחזור כל סופ"ש לעשות שבת עם ההורים באשדוד, אבל מרגע שהשבת יוצאת - יסמין בוקובזה פותחת מבערים וחוזרת למרוץ העשייה הבלתי פוסק בקריירה הנוסקת שלה בחברת מייקרוסופט, שהחלה בתחביב של פירוק והרכבה של מחשבים בבית והיום ממשיך בפיתוח אלגוריתמי בינה מלאכותית , מנטורינג לסטארטאפים ושיתופי פעולה בין מיטב החוקרים בארץ ובחו"ל. העובדה שהיא גדלה בפריפרייה או שהיא אישה בסביבת עבודה גברית מעולם לא היו גורמים שיכולים לעכב אותה או למנוע ממנה לקצור הצלחות ולהצהיר: "השיא עוד לפניי!"

image 2726 צפיות imageתגובות imageהדפסה
article

מהנדסת בכירה בחברת מייקרוסופט. יסמין בוקובזה (אלבום פרטי)

גם אחרי שיחה מרתקת של יותר משעתיים,  לא הכי קל להבין את ההיקף ואת אופי העשייה של יסמין בוקובזה (33) מאשדוד, מהנדסת בכירה במייקרוסופט. מושגים כמו "בינה מלאכותית", ו"הנדסת אלגוריתמים" נותנים מושג כללי לגבי התחום – ולאט לאט מחלחלת ההבנה שמאחורי התיאורים הטכניים והחיוך המבויש והצנוע – מדובר בכוכבת בחברת מייקרוסופט העולמית. אשדודית , משלנו.

 

רגע, נסי להסביר לי שוב בבקשה – מה את בעצם עושה?

 

"אני מדענית נתונים וחוקרת בינה מלאכותית . בנוסף אני מנטורית בתחום הבינה מלאכותית בתוכנית אקסלרטור** ("תכנית האצה") של מייקרוסופט-  תוכנית שעוצבה עבור סטארטאפים, נותנת להם כלים ותומכת בגדילה שלהם. לאחרונה אני גם מובילה בארץ תוכנית מנטורינג למדעני נתונים בשיתוף פעולה עם בית הספר לבינה מלאכותית  במייקרוסופט שבארה"ב".

האמת, שמדובר בכלל ביוזמה של יסמין, להביא את תוכנית המנטורינג הזו למייקרוספט ישראל . התוכנית הזו, שלראשונה יצאה מגבולות רדמונד שבוושינגטון ארה"ב (שם נמצא המטה של חברת מייקרוסופט העולמית) מאפשרת למדעני נתונים בקבוצות המוצר השונות לקבל ליוווי צמוד מחוקרי מייקרוסופט שבארה"ב עבור פרוייקט שהוגדר מראש.  המטרה, לפתור בעיות במהירות וביעילות לטובת מוצרי מייקרוסופט השונים.

 

נשמע מדהים? אז תחשבו שאת כל זה היא עוד עושה רק בהתנדבות…

 

ב"שגרת העבודה" שלה (אם אפשר לקרוא לזה שגרה), היא מהווה חלק מקבוצת מוחות בין-לאומית, שבונה אלגוריתמים (מונח המשמש לרוב לכינוי תהליך מכני או דרך שיטתית לפתרון בעיות בתחומי המתמטיקה ומדעי המחשב) למוצרים וצרכים שונים עבור חברת מייקרוסופט העולמית.

 

לפני הקורונה, יסמין הייתה גם טסה ופוגשת חלק  מהמוחות המבריקים של מייקרוסופט, כעת – הפגישות האלה מתבצעות בעיקר באמצעות ה"טיימס".

 

"התפקיד שלי הוא למעשה להבין את הבעיה העסקית והדרישות, לנתח את הנתונים, לפתח את האלגוריתם המתאים וללוות את תהליך פיתוח וההטמעה במוצר מקצה לקצה. האלגוריתם, לצורך העניין, יכול להיות כזה שחוזה הוצאות  או אלגוריתם לשימור לקוחות .

 

עבור חלק מאותם פיתוחי אלגוריתמים שהובילה יסמין היא כתבה פטנטים ,בלוגים,  פרסמה מאמרים  בכתבי עת מובילים ומציגה בכנסים ומפגשים מקצועיים בארץ ובעולם.

 

 

מרצה בתוכנית האקסלרטור לסטארטאפים של מייקרוסופט (צילום: פייסבוק)

"הייתי ילדה שמפרקת ומרכיבה מחשבים בבית"

 

 

יסמין (33, רווקה) גדלה ברובע א', בתם הבכורה של מאיר (מסגר במוסך) ואלין (אשת חינוך), אחות לירין (סטודנטית לתואר שני בתחום הסייבר ובינה מלאכותית) ורוני – שסיים את תכנית "מגשימים" בתיכון ועתיד להתגייס בקרוב ליחידה טכנולוגית בצה"ל.

 

"למדתי במקיף ד', והאמת הייטק זה לא משהו שכיוונתי אליו מלכתחילה , כלומר מאוד אהבתי מתמטיקה, פירקתי והרכבתי מחשבים בבית אבל בסופו של דבר, הרחבתי מקצועות יותר הומניים כמו פסיכולוגיה, סוציולוגיה וכו'.

בצבא הגעתי לחיל התקשוב ועשיתי קורסים בממר"ם ("מרכז מחשבים ומערכות מידע" באגף התקשוב), ושם כל נושא המחשוב תפס תאוצה, ואותו תחביב קטן שהיה לי – קיבל פתאום צורה וכיוון"

 

מהצבא יסמין המשיכה ישר לאוניברסיטת בן גוריון, לעשות תואר ראשון בהנדסת מערכות תוכנה ומידע, במסלול מהיר הממשיך ישירות לתואר שני, עם התמחות בבינה מלאכותית וסייבר. את התארים סיימה בהצטיינות, ובמקביל ללימודים כבר עבדה כמתרגלת באוניברסיטה ובמעבדות  של"דויטשה טלקום" הגרמנית, שם הובילה מחקר לאיתור הדלפות מידע ברשתות החברתיות – תחום שמערכת הביטחון שלנו כיום עוסקת בו רבות (ניטור מידע מודיעיני לפני פעולות טרור למשל).

 

משם המשיכה לעבוד מס' שנים בתחום הסייבר כשעבודתה התמקדה בזיהוי התקפות ואף כתבה פטנט על האלגוריתם שפתחה. על הדרך היא התחילה גם דוקטוראט אבל עצרה כי החליטה שיש בה דברים אחרים שבוערים יותר כמו להקים סטארטאפ משלה. את הסטארטאפ יסמין ניסתה להקים עם חבר מהצבא ולאחר ש"נכשלה" היא הצטרפה לחברת מייקרוסופט, מקום העבודה הנוכחי, ב 3 שנים האחרונות, ולדבריה היא נהנית מכל רגע שם.

 

-את מתארת ב-2 דקות כמעט 12 שנים של מרוץ מטורף של לימודים וקריירה, מה עם דברים אחרים מסביב כמו טיול אחרי צבא? לא היה חסר לך?

 

"עם כל הכבוד לקריירה, אני קודם כל טיפוס משפחתי.  אני מאד מחוברת למשפחה שלי ולאשדוד, ובסופש"ים אני נהנית לעשות הפסקה מהכל ולחזור להורים לשבת (יסמין שומרת שבת). ואומנם לא עשיתי טיול גדול אחרי צבא, אבל אני מקפידה כל שנה לשלב בלו"ז לפחות טיול אחד או שניים, לפעמים בטן-גב באיזה חוף ולפעמים דווקא חופשת אקסטרים מלאת אקשן. רק לאחרונה חזרתי מטיול ספארי באפריקה. אני יודעת שאני די עונה להגדרה של "וורקוהולית" (אדם המכור לעבודה), אבל אני באמת מרגישה שאני מצליחה לשמור על איזון בחיים. יש לי את התחביבים, את החברים, לא הכל זה עבודה".

 

בטיול ספארי בטנזניה (צילום: פייסבוק)

אישה, מהפריפריה, בסביבת עבודה גברית

 

 

אני שואל את יסמין בזהירות אם הרקע "האשדודי" ממנו הגיעה אל העבודה במרכז, או העובדה שהיא בחורה שהתברגה בסביבת עבודה ניהולית המורכבת בעיקר מגברים, היוו מכשול כל שהוא עבורה עד כה.

 

"בשום מקום ובשום שלב בחיים שלי, לא נתתי משקל לעובדה שאני אישה שהגיעה מהפריפריה וגם מעולם לא נתקלתי בקיפוח או באפליה. תמיד הצבתי לעצמי מטרות ועבדתי קשה כדי להשיג אותן.  אני גם מקשרת את זה בצורה ישירה לחינוך שקיבלתי בבית. ההורים שלי תמיד דחפו אותנו  למצויינות והטמיעו בנו  את המוטו של אין דבר העומד בפני הרצון. אז אני כמובן מאוד גאה בדרך שלי, במשפחה המדהימה שלי ובעיר אשדוד שבה גדלתי".

 

ובקטע המגדרי?  בכל זאת, את מסתכלת ימינה ושמאלה ולא רואה הרבה נשים בתפקיד כמו שלך…

 

"אני חושבת ששוק העבודה לא נמצא במקום 'מאוזן' מבחינה מגדרית. אני לא האישה היחידה בתחום, אבל זה נכון שאין הרבה. אני חושבת שזה משהו שמתחיל בחינוך מגיל צעיר– יש הסללה למקצועות מגדריים ואנחנו צריכים לייצר שינוי, זה האינטרס של כולנו. לצערי, עדיין אין מספיק נשים בעמדות מפתח, וכשמדברים על הנושא הזה מבחינתי  אחת הנשים שהן מושא להערצה היא מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מייקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח שמונתה  לאחרונה גם לסמנכ"לית הטכנולוגיה של חטיבת האבטחה העולמית של מיקרוסופט. היא אישה מדהימה שבנוסף לתפקידה הבכיר  והעובדה שהיא נחשבת לאחת הנשים הבולטות בתחום הסייבר, היא פועלת ללא הרף בקידום נשים , מיזמים שונים לשילוב אוכלוסיות חלשות וכו'. ".

 

יסמין בהחלט מוכנה ושמחה להשתתף ולקדם את הנושא של העצמה נשית בפורומים שונים ותוך כדי שיחה היא גם מזכירה את  קהילת ה"מטא-פיסטיות", שהיא חברה בה – קבוצת פייסבוק המורכבת מנשות קריירה בעולמות ההייטק. הקהילה הזו הוקמה ע"י , הילה בקשי, שיסמין מגדירה כ"קרן אור שעוסקת  בפעילות מבורכת לקידום הייצוג הנשי בהייטק".

 

"אישה מדהימה, מהבולטות בעולם ההייטק". מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ"לית מייקרוסופט ישראל (צילום: יח"צ מייקרוסופט)

באשדוד מדברים המון על הייטק – אבל לא עושים מספיק

 

 

אמנם אין לה ממשק עבודה הקשור לאשדוד, אבל יסמין משתדלת להתעדכן במה שנעשה בעיר בתחום ההייטק, אפילו שמדובר במעט מאד למרבה הצער.

"יש באשדוד המון פוטנציאל, יש כאן קהילה חזקה שמכירים ומעריכים – ולצערי אני עדיין מרגישה שהעיר לא משכילה לקדם את הנושא הזה כמו שצריך" היא אומרת, ומיד מסייגת – "אני אומנם לא מעורה בכל מה שקורה בעירייה ואני לא יודעת איך וכמה מתקדם הנושא של פארק ההייטק – אבל אני רואה שערים אחרות מקימות מרכזי פיתוח ואני לא יכולה שלא לתהות מדוע זה לא נעשה גם כאן באשדוד?"

 

 

נשמע שזה בוער בך…

 

 

"בוודאי! הבנתי שהוקצה שטח, פוזרו הצהרות בנושא, יש כאן אלפי צעירים שעוסקים בהייטק ובסופו של דבר הם גם עוזבים את העיר בעקבות העבודה. זה לא מאוחר לשנות את זה. אפשר לייצר כאן מקומות עבודה להייטקיסטים, ואם אני אדבר רגע על עצמי – אני הייתי שמחה להישאר באשדוד, העיר בה גדלתי, קרוב למשפחה ולחברים שלי"

"אני מוכנה לעמוד לרשות העיר, העירייה, כל גורם רלבנטי –  בין אם זה לייעץ, לעשות את החיבורים הנדרשים,  כל מה שיידרש.. באשדוד מדברים המון על הייטק אבל עושים מעט מאד, וכל זה היה צריך לקרות כבר אתמול…"

 

 

ואיפה באמת נראה אותך בעוד 5 שנים מהיום?

 

"בתחום המקצועי, השיא עוד לפניי. אני מקווה להמשיך ולהתקדם במייקרוסופט, חברה מדהימה שמחוברת מאד לחברה ופועל רבות לקידום אוכלוסיות שונות. בנוסף הייתי מאד רוצה להיות מעורבת בקידום ההייטק באשדוד,  בתקווה שזה יחזיר המון צעירים לעיר, בניהם אני"

 

לסיום, יש לך אולי עצה להעניק לצעירה האשדודית שלומדת בתיכון וקוראת עכשיו את הריאיון הזה איתך?

 

 

"גם השמים הם לא גבול עבורך! לכי בעקבות החלום שלך, תציבי לעצמך מטרות ותעבדי קשה כדי להשיג אותן, אם סוגרים לך דלת אחת  -אל תתייאשי! תעזי, תרכשי כלים, תשכילי גם מעבר למסגרות הקיימות שאת נמצאת בהן, ותזכרי שבסופו של דבר ההשקעה משתלמת – והחלום שלך עוד יתגשם!"

"גם השמיים הם לא הגבול". יסמין במשרדי מייקרוסופט בהרצליה (צילום: פייסבוק)

imageעוד כתבות

baner

קבלת שבת – קובי לוי

11:05 | 26/07/2024
baner

גבעת יונה נצבעה סגול: הפנינג ענק ללוחמי גבעתי ומשפחותיהם

06:54 | 25/07/2024
baner

המודל החדש של עיריית אשדוד לשעת חירום

13:48 | 24/07/2024
baner

חוויה קסומה בקלנג: אמנות, היסטוריה וטעמים מרעננים של קיץ

15:15 | 23/07/2024
baner

גיבורה בשטח: נסרין יוסף קיבלה תעודת הוקרה על אומץ לבה

16:38 | 22/07/2024
baner

לתושבים יש בטן מלאה על העירייה: מופעי הקיץ נבחרים על פי כסף ולא אחריות?

10:54 | 22/07/2024
baner

רק כדי לסמן V: עיריית אשדוד הנגישה את פארק אשדוד ים, בערך. צפו

18:05 | 21/07/2024

imageהמלצות נוספות

sss

קבלת שבת – קובי לוי

יניב יוסיף-אור

11:05 | 26/07/2024

sss

גבעת יונה נצבעה סגול: הפנינג ענק ללוחמי גבעתי ומשפחותיהם

‫חן בוקר‬‎ אמר

06:54 | 25/07/2024

sss

המודל החדש של עיריית אשדוד לשעת חירום

‫חן בוקר‬‎ אמר

13:48 | 24/07/2024

sss

חוויה קסומה בקלנג: אמנות, היסטוריה וטעמים מרעננים של קיץ

יניב יוסיף-אור

15:15 | 23/07/2024

imageעוד כתבות

baner

קבלת שבת – קובי לוי

11:05 | 26/07/2024
baner

גבעת יונה נצבעה סגול: הפנינג ענק ללוחמי גבעתי ומשפחותיהם

06:54 | 25/07/2024
baner

המודל החדש של עיריית אשדוד לשעת חירום

13:48 | 24/07/2024
baner

חוויה קסומה בקלנג: אמנות, היסטוריה וטעמים מרעננים של קיץ

15:15 | 23/07/2024
baner

גיבורה בשטח: נסרין יוסף קיבלה תעודת הוקרה על אומץ לבה

16:38 | 22/07/2024
baner

לתושבים יש בטן מלאה על העירייה: מופעי הקיץ נבחרים על פי כסף ולא אחריות?

10:54 | 22/07/2024
baner

רק כדי לסמן V: עיריית אשדוד הנגישה את פארק אשדוד ים, בערך. צפו

18:05 | 21/07/2024
WordPress Ads
בודק...