דרך בן עמי: תכירו את הכישרון הגדול מקבוצת הנוער שמשלב בין אמונה לכדורגל

הוא התחיל לשחק כדורגל רק אחרי הבר מצווה כשחברים לשכונה בראשון לציון שכנעו אותו. אבא שלו זכה באחד הדאבלים המרגשים בתולדות הכדורגל הישראלי והוא נחשב כבר עתה לכישרון גדול, שמתמודד עם הרצון לחבר בין הדת והקב"ה - לבין הרצון להפוך לאחד הכדורגלנים המובילים בישראל. מיכאל בן עמי רק בן 19 וחצי, אבל כבר כישרון גדול עם ארון תארים מרשים במיוחד. ראיון על אמונה, כדורגל וחלומות שמתגשמים

image 4101 imageתגובות imageהדפסה
article

מאור לוי

 

בסיום הראיון עם מיכאל בן עמי, אחד מכוכבי קבוצת הנוער של מ.ס אשדוד שזכתה לפני שלושה שבועות באליפות היסטורית, הראשונה בתולדותיה, אני שואל אותו "מה הדבר שיותר מרגש אותך – קידוש ערב שישי  או שער ניצחון בדקה ה-90?" התשובה – בסוף הכתבה.

 

השאלה הזו לא מגיעה סתם. בן עמי בן ה-19 וחצי חווה את אחד הדיסוננסים המרכזיים והמורכבים אותם מנסים לשלב ולמצוא להם נוסחה, שחקני כדורגל מסורתיים במדינת ישראל של 2022. ההתלבטות בין עלייה לתורה בתפילת השחרית של שבת בבוקר לבין עלייה אל כר הדשא הירוק בערך באותה השעה. "החיים שלי זה 50 אחוז דת ו50 אחוז כדורגל". הוא מספר.

 

-תתאר איך נראים החיים כשמנסים לשלב בין הכדורגל לשבת?

"האמת שעד כיתה ח' הייתי בתלמוד תורה עם פאות, ותמיד כששיחקתי בשכונה כולם היו אומרים לי 'לך תהיה שחקן' והייתי אומר תמיד שהשבת היא מעל הכול ושאין סיכוי. בסוף החלטתי ללכת על זה ונבחנתי בראשון לציון ומאוד התלהבו ממני ואז הורדתי את הפאות, אבל על התורה והשבת לא ויתרתי. הלכתי למשחקי בית ברגל ובמשחקי חוץ הייתי מוצא אכסניה או מתארח אצל משפחה ומשם הייתי הולך ברגל שעה או שעה ורבע".

 

-התייעצת גם עם שחקנים מליגת העל ששומרים שבת?

"ברור. למדתי מחן עזרא וגבי קניקובסקי איך לשלב בין הדברים וזה הראה לי שזה אפשרי לעשות את הקידוש השם ולשחק כדורגל. לא חושב שיש מקום אחד שאני לא מכיר בארץ. המקום הכי קשה שהיה לי זה בסכנין שהלכתי שעה וחצי ברגל למשחק בין הרים ומקום לא נעים כל כך, אבל גם לשם הגעתי. בשביל החלום צריך להשקיע".

 

 

 

-איך המשפחה קיבלה את הרצון שלך לשחק כדורגל?

 

"אבא שלי זה אייל בן עמי שחזר בעצמו כשנולדתי בתשובה ושיחק שנים בהפועל תל אביב וגם לקח איתם את הדאבל ב-2000. הוא תמיד אמר לי שהוא מעדיף שלא אכנס לעולם הזה כי זה עולם שיקרי ופחות טוב, עד שהוא הבין שאאין מה לעשות.. בכל זאת אני הבן שלו וזה החלום שלי  – והוא תמך בי מאז הכי הרבה בעולם. אמא שלי דתייה ועוזרת לי ואחותי עם כיסוי ראש ואחי בישיבה וכולם עוזרים לי. אם לא הם לא הייתי מצליח. במשחק האליפות נגד הפועל תל-אביב כל המשפחה באה ברגל".

 

-באיזה קשיים יצא לך להיתקל בנושא הזה?

 

"הייתי בקבוצה שאני לא אזכיר את השם שלה, והיה לנו טורניר בגרמניה וביקשתי מהם אם אני יכול להיות בבית מלון קרוב למגרש, כי המלון המקורי בברלין היה כמה שעות הליכה. הם השיבו לי שאין אפשרות ושיביאו מישהו אחר במקומי. ישבתי ובכיתי בבית ולא הבנתי למה עושים לי את זה למרות שאני שנה בקבוצה. בסופו של דבר זה הסתדר אבל זה גרם לי דווקא לרצות להמשיך עם הדרך והעקרונות שלי. אני בטוח שבקרב האוכלוסייה הדתית יש שם המון כישרונות שמתייאשים ולא מוצאים את הדך לשלב בין הכדורגל לשבת".

מיכאל בן עמי בהיכל התפילה של רבי נחמן באומן (דף האינסטגרם של מיכאל בן עמי)

האבא אייל בן-עמי בשלהי הקריירה שלו בעירוני אשדוד. "העדיף בהתחלה שלא אכנס לעולם הזה". (ויקיפדיה)

 

 

הוא גדל כאמור במחלקת הנוער של הפועל ראשון לציון (משחקו הראשון אגב היה נגד אשדוד), ומשם עבר לשניים מהמועדונים הגדולים בישראל. הפועל תל-אביב ולאחר מכן מכבי חיפה, אלא ששם לא בדיוק ספרו אותו והוא לא קיבל מספיק הזדמנות להוכיח את עצמו.

 

"בתחילת העונה כשפורסם סדר המשחקים, רק חשבתי מתי אני אפגוש את מכבי חיפה בשביל להוכיח להם מה אני שווה וכשלקחנו אליפות אז לא היה אפשר להתעלם מזה. הרגשתי שלא מספיק רצו אותי שם".

 

-איך הרגשת שניה אחרי הזכייה באליפות?

"זו הרגשה שאי אפשר להסביר אותה. שנה שעברה גם לקחתי אליפות אבל עם מכבי חיפה והשנה עם אשדוד, אבל הפעם זו הרגשה יותר מרוממת כי לקחתי חלק הרבה יותר משמעותי וגם סיימתי כמלך השערים עם 14 כאלה וזה כיף גדול. עשינו היסטוריה ולקחת אליפות באשדוד זה כמו שלסטר לקחה את הפרמייר-ליג לפני כמה שנים או קריית שמונה פה בעשור הקודם".

 

-מתי הבנתם שאתם בדרך לזכייה בתואר ושזה באמת קורה?

"כשפתחנו את הליגה עשינו שישה ניצחונות נראה לי משישה משחקים ואז הבנו שאנחנו מכוונים לטופ 5. ואז שסיימנו את הסיבוב הראשון במקום השני הבנו שאנחנו הולכים עד הסוף ושניצחנו את בית"ר ירושלים בשנייה האחרונה היה ברור לנו שיש לנו אופי לאליפות".

 

-היה חשש אבל במשחק האחרון שזה פתאום יתפספס?

"במחצית שחקן של הפועל ת"א אומר לי 'תנו לנו לנצח – פתח תקווה בפיגור'. אמרתי לו שאני רוצה לנצח בלי קשר לאליפות ואני שמח שעשינו את זה. הפועל נתנו לנו פייט מטורף ולפעמים הרגשתי גם שיותר מאיתנו, אבל שאנחנו רוצים לקחת אליפות וכשאנחנו רואים מה הולך ביציעים עם אבוקות מדקה 70 ואתה שומע שיש ליגת אלופות על הפרק, אז זה נותן לך דרייב מטורף לנצח".

מיכאל בן עמי בפוזה אופיינית אחרי עוד כיבוש שער (טל אקוקה)

 

-תספר קצת על הקשר בינך לבין המאמן אלי לוי המאמן וכיצד הוא השפיע עליכם בקבוצה

"אלי הוא כמו אבא שני שלי והוא מכיר אותי עוד מלפני. הוא לקח אותי כפרויקט אחרי עונה לא טובה שלי במכבי חיפה ונסך בי את כל הביטחון שהייתי צריך וברוך השם החזרתי לו על הדשא והוכחתי לעצמי שאני מסוגל. גם הוא אמר לי שהוא לא האמין שאני אעשה את מה שעשיתי. כשהגעתי הוא אמר לי שהוא יתמוך בי בקטע עם השבת למרות שיש לי פה דוד חרדי שאני ישן אצלו בשבתות ואחרי המשחקים רץ להתפלל איתו מנחה ולשבת לסעודה שלישית, אבל אלי באמת זה משהו מיוחד.
העליתי סטורי אחרי שנגמרה העונה יחד אתו ורשמתי שם 'אבא, מאמן, חבר". וזה בדיוק מה שקורה עם אלי. יכול להיות יום אחד שהוא מלטף אותנו כמו אבא ויום אחר שהוא צועק עלינו כמו חבר וכמו מאמן, הוא הכול. הוא עשה אותנו חדר הלבשה מטורף וזה מה שהביא גם את האליפות".

 

מה היה סוד הקסם שהביא להצלחה ההיסטורית?

"אני חושב שהדבר הכי בולט בקבוצה הוא שאין אגו, וכשמישהו מבקיע גול אז כולם מחבקים אותו. אגב, שחקני הספסל הם אלו שתמיד היו יוזמים את החגיגה ואת הגיבושים שלנו מחוץ למגרש וכמובן הקפטן שקד חכמון שהוא מנהיג לא נורמלי".

הסטורי עם אלי לוי. "אבא, מאמן, חבר". (האינסטגרם של מיכאל בן עמי)

 

באוקטובר הקרוב מ.ס אשדוד תחגוג בת מצווה לאקדמיה המפוארת שהצמיחה הרבה 'פרחי טיס' אל המועדונים הגדולים בארץ ואל קבוצות בחו"ל. אחד הכישרונות הגדולים הוא חמודי כנעאן, שכמו בן-עמי, הגיע בגיל צעיר ממכבי חיפה והשם שלו מועמד כמעט לכל מועדון גדול בארץ כרגע.

"הבנתי שאני יכול להתפתח יותר באשדוד. זה היה סיכון לבוא לכאן כי אמנם זה מועדון שמפתח המון שחקנים צעירים אבל מצד שני לא רץ לתארים ואני שמח שהעונה הוכחנו שזה אפשרי. הייתי בפנימייה של מכבי חיפה אבל אשדוד זו רמה גבוהה שלא נופלת מאף מועדון גדול, לא מבחינת קצב אימונים ולא מבחינת הדרישות מהשחקן. יש פה מתקן מדהים וכשהגעתי לפה הייתי בהלם. שלוש ארוחות מסודרות ביום כמו שצריך, בית ספר לצעירים עם שיעורי בית, חדרי שינה כמו שצריך. פשוט בית מלון של חמישה כוכבים".

 

-אתה רואה דימיון בינך לחמודי כנעאן?

 

"ברור שאני ארצה להיות כמוהו. לקחתי הימור בדיוק כמו שהוא לקח כשהגיע לכאן בגיל יותר צעיר ממני ואני מאמין שאותו הימור כמו שלו יצא טוב, גם לי ייצא אם אני אמשיך ככה ואגיע למקום הכי גבוה שיש".

 

מה המטרות שלך בזמן הקצר ולטווח הארוך?

"אין לי מטרה לשחק בליברפול ב-2026. המטרות שלי מתחילות מלקחת אליפות בנוער ועד להתחיל לשחקן כשחקן בוגרים. אני בטוח שאגיע לטופ ואם יש איזה חלום קטן אז זה להביא את ישראל למונדיאל וכמובן לשלב עם זה את השבת".

 

 

חמודי כנעאן. השניים עשו את הדרך ממכבי חיפה לאשדוד (טל אקוקה)

 

 

מה היה המשחק שהכי תזכור מהעונה הזו?

"נגד מכבי תל אביב בחצי גמר גביע, למרות שהפסדנו באותו משחק, כי זה הוציא בי הרבה אמוציות בגלל שזה היה באצטדיון רמת גן ובאמצע שבוע. אז באותו בוקר עשיתי שיחה עם ה' ואמרתי לו שאם אתן גול אז אני אוציא את הציצית וזה מה שקרה. זה הרגע הכי מרגש".

 

 

מי המודל לחיקוי?

"קון אגוארו למרות שכבר פרש".

 

לסיום נחזור לאותה שאלה מתחילת הכתבה. מבחינת בן עמי יש סדר עדיפות שלא ייעלם. "הערכים שלי לפני הכול אז קידוש ואז שער ניצחון דקה 90".

האקדמיה של מ.ס אשדוד. "בית מלון 5 כוכבים" (מאור לוי)

imageעוד כתבות

baner

"כשאתה לא סופג - הסיכוי לניצחון גדל": מ.ס אשדוד ואלי לוי מתכוננים לחדרה

11:16 | 19/04/2024
baner

המשכיות בבנות אשדוד: המאמנת שירה העליון סיכמה לעונה נוספת

11:06 | 19/04/2024
baner

ליגה א': עירוני יוצאת לשעריים למשחק הישרדות - אדומים בצ'אנס אחרון לפלייאוף

18:03 | 18/04/2024
baner

שם הם כן מצליחים: קבוצת הנוער של מ.ס אשדוד עלתה לגמר גביע המדינה

01:56 | 18/04/2024
baner

היסטוריה בכדורעף! קבוצת הנשים של מכבי אשדוד זכתה באליפות המדינה

23:16 | 17/04/2024
baner

אם תישאר בליגת העל: מ.ס אשדוד עשויה לפנות לאלון חזן

18:11 | 17/04/2024

imageהמלצות נוספות

sss

"כשאתה לא סופג - הסיכוי לניצחון גדל": מ.ס אשדוד ואלי לוי מתכוננים לחדרה

מאור לוי

11:16 | 19/04/2024

sss

המשכיות בבנות אשדוד: המאמנת שירה העליון סיכמה לעונה נוספת

מאור לוי

11:06 | 19/04/2024

sss

ליגה א': עירוני יוצאת לשעריים למשחק הישרדות - אדומים בצ'אנס אחרון לפלייאוף

מאור לוי

18:03 | 18/04/2024

imageעוד כתבות

baner

"כשאתה לא סופג - הסיכוי לניצחון גדל": מ.ס אשדוד ואלי לוי מתכוננים לחדרה

11:16 | 19/04/2024
baner

המשכיות בבנות אשדוד: המאמנת שירה העליון סיכמה לעונה נוספת

11:06 | 19/04/2024
baner

ליגה א': עירוני יוצאת לשעריים למשחק הישרדות - אדומים בצ'אנס אחרון לפלייאוף

18:03 | 18/04/2024
baner

שם הם כן מצליחים: קבוצת הנוער של מ.ס אשדוד עלתה לגמר גביע המדינה

01:56 | 18/04/2024
baner

היסטוריה בכדורעף! קבוצת הנשים של מכבי אשדוד זכתה באליפות המדינה

23:16 | 17/04/2024
baner

אם תישאר בליגת העל: מ.ס אשדוד עשויה לפנות לאלון חזן

18:11 | 17/04/2024
WordPress Ads