אסף אמדורסקי ואפרת גוש בפתיחת תערוכת היחיד של ג’ראר אלון

תערוכת יחיד של האמן ג'ראר אלון תציג את פניה של התרבות הישראלית על גווניה השונים, מאז ועד היום, עם 240 צילומים שללא ספק מספקים חוויה וזוויות מיוחדת לתרבות הישראלית היסטוריה מקומית - כל עטיפות התקליטים הכי אייקוניות מהסבנטיז והאייטיז - שלו. צילומי האופנה באנדרגראונד אירופאי מלא ב'גלאם' ועוד... הכניסה לאירוע הפתיחה במוזיאון אשדוד לאמנות - חופשית

image 227 imageתגובות imageהדפסה
article

צילום אסף אמדורסקי- שי פרנקו > צילום אפרת גוש - עידו איזק

ג’ראר אלון הוא ממובילי התמורות בשדה הצילום הישראלי בעשור הדרמטי שלאחר מלחמת יום הכיפורים. מבט רטרוספקטיבי בעבודתו מגלה איש מקצוע מעולה, שהצליח ללכוד את האנרגיות החברתיות של תקופה סוערת, לקרֵב את האמנותי לפופולרי ואת המסחרי לחברתי. אלון גיבש גישה מקצועית חדשה בכל הקשור לתחום הצומח בשעתו של עטיפות תקליטים, היה צלם אופנה וצלם הבית של תיאטרון הבימה, ובמקביל לכל אלה יצר עבודות אישיות משמעותיות.

sss

תצלום לעטיפת תקליט תיסלם רדיו חזק 1981 (צילום: ג'ראר אלון)

ג’ראר אלון נולד ב-1949 בקזבלנקה והגיע לישראל בגיל 25, מיד לאחר מלחמת יום הכיפורים. הוא פגש במציאות הכאובה של ישראל פוסט-טראומטית, שהמלחמה חוללה בה שבר עמוק ואף תרמה לפריצתו של מדיום הצילום אל מרכז ההתרחשות האמנותית. בשונה מצלמים בני דורו ילידי הארץ, הוא נאלץ ללמוד במהירות הבזק את הקודים המורכבים של הדימוי החזותי המקומי, של האתוס והנראטיב, בעודם מפורקים לגורמים ונבנים מחדש. במסעו להכרת הישראליוּת, פגש אלון בתחום שהיה נתון אז בעיצומו של שינוי מצילום מגויס לצילום סובייקטיבי, ביקורתי וחתרני.

 

כמי שהִרבה לצלם זמרים, דוגמנים ושחקנים, אלון הצליח ללכוד בתצלומיו את האישיות הסמויה מן העין ולחשוף רובד נוסף בדמות הציבורית המוּכּרת. כלֵי העבודה שלו היו תמיד בימוי של העֲמדה, תפאורה ותאורה – אך עיקר ייחודה ביחסי הגומלין בינו לבין המצולם, אם בסטודיו ואם בבית נטוש על גבול יפו–תל-אביב; ברגעים האינטימיים שנוצרו ביניהם ושאותם הצליח אלון ללכוד. זהו צילום מודע לעצמו. אין כאן מקום למקריות, שכן המצולם מוצב במסגרת צילומית שתוכננה מראש.

תצלומים לעטיפת תקליט שלמה ארצי גבר הולך 1978 לאיבוד (צילום: ג'ראר אלון)

במבט רטרוספקטיבי רחב-יריעה, התערוכה מאגדת לראשונה את יצירתו של אלון, מסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת עד ימינו, כרצף-עבודות החוקר את המציאות מבעד לעדשת המצלמה. גוף העבודה השלם הוא מכלול אחד, שנושאיו ותחומיו השונים מקיימים ביניהם יחסי זיקה והתפתחות הדדיים לאורך חמישה עשורים. המעבר בין התחומים השונים (מוזיקה, תיאטרון, אופנה, יצירה אישית) אינו מטשטש את חתימתו המובהקת כצלם-אמן, שמבטו המורכב שואב מן התרבויות השונות שבהן פעל לאורך השנים; מבט כפול-פנים של מהגר המשקיף מן הצד ושל ישראלי המשפיע בפועלו על נוף התרבות המקומי. החידושים המקצועיים והטכניים שהנהיג בשדות הפופ, התיאטרון והאמנות החזותית ככלל, ושאותם הנחיל גם לתלמידיו בבתי הספר השונים, מסמנים את אלון כפורץ דרך.

התערוכה והספר המלווה אותה משקיפים על התרבות החזותית הישראלית בהתהוותה, ובה-בעת מנתחים את כתב-ידו המובהק של ג’ראר אלון כצלם-אמן.

אירוע הפתיחה יתקיים ביום 8 באוקטובר 2022 – מוצ”ש – החל מהשעה 20:00

תוכלו להיכנס חופשי להתרשם מהצילומים וליהנות מאסף אמדורסקי ואפרת גוש שיגיעו לתת ‘וייב’ בסט תקלוט מוזיקה ישראלית

אוצר התערוכה: ערן ליטוין

מוזיאון אשדוד לאמנות, דרך ארץ 8 אשדוד 

 

imageעוד כתבות

בודק...